مدیر جهاد کشاورزی استهبان از شروع به کار بزرگترین بازارچه توزیع و فروش “بر انجیر” به منظور گرده افشانی در باغات انجیر در سطح استان فارس خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا مهدی اعیان منش عنوان کرد: این بازارچه با هدف ساماندهی توزیع “بر انجیر” با همکاری فرمانداری، مدیریت جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و به طور ویژه شهرداری شهرستان آماده سازی گردیده و از اواخر اردیبهشت ماه کار خود را آغاز نموده و پیش بینی می گردد تا دهم تیر ماه فعال باشد.
وی افزود: در این بازارچه کارشناسان کشاورزی برای ارائه مشاوره در زمینه کیفیت “بر انجیر” و راه های کنترل آفات انجیر حضور دارند و فضای مناسب برای فروشندگان، بهره برداران و باغداران حضور یافته از سطح استان و امکانات رفاهی لازم مانند غرفه تامین مواد غذایی تامین شده است.
اعیان منش تصریح کرد: سطح زیر کشت باغات انجیر شهرستان استهبان بالغ بر ۲۳ هزار هکتار است که ۲۰ هزار هکتار آن مثمر و ۳هزار هکتار آن غیر مثمر می باشد و ۹۸درصد از ارقام انجیر شهرستان رقم سبز صادراتی است که برای تولید میوه، نیاز به انجام گرده افشانی به وسیله زنبور بلاستوفاگا داردکه این زنبور عامل انتقال دانه گرده از “بر انجیر” به سطح کلاله های گل ماده انجیر خوراکی است و به این عمل در زبان محلی بر دادن یا بر دهی گفته می شود.
این مقام مسئول بیان داشت: سطح باغات “بر انجیر” شهرسان بالغ بر ۶۵۰ هکتار مثمر و غیر مثمر می باشد که سالانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تن “بر انجیر” تولید می نماید.