به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا  آئین رونمایی از کتاب « دریای لطف» نوشته حمیدرضا آذری مدیرکل اسبق آموزش و پرورش فارس شامگاه سه شنبه ۳۰ آبان ماه در محل تالار اجتماعات «مجتمع آموزشی علم و زندگی» برگزار شد.
«داریوش نویدگویی» مدیر انتشارات بین المللی نوید شیراز در این مراسم با اشاره به رشد فرهنگوران در استان فارس و شهر شیراز، تصریح کرد: بیش‌از ۱۶۰ شخصیت مؤثر ملی و جهانی از این دیار رشد کردند و در سده اخیر از «علی اصغرحکمت» تا «محمد بهمن بیگی» و بسیاری دیگر از اهالی فرهنگ که در خطۀ فارس رشد کردند و بسیاری فرهنگوران را پرورش دادند.
او همچنین با اشاره به انتشار کتاب «دریای لطف» نوشته حمیدرضا آذری، اظهار داشت: به باور بنده این کتاب برای همه فعالان عرصه اجرایی و آموزشی مؤثر خواهد بود.
نویدگویی ادامه داد: در این اثر بر اساس آمار، ارقام، زمان و اجرا همه اقدامات آقای آذری در دوران مدیریتش ثبت شده و برای همه مدیران حال و آینده الگویی مناسب می باشد.
در ادامه «عبدالحمید معافیان» مدیرکل اسبق آموزش و پرورش فارس نیز با بیان اینکه کتاب «دریای لطف» در قالب موضوعات متنوع به مرحله نگارش درآمده است، اضافه کرد: از ویژگیهای بارز آقای حمیدرضا آذری ارتباطات صحیح در حوزه فعالیت آموزشی و مدیریتی می باشد و این ویژگی منحصر بفرد است که در دوران مدیریتی مشکلات را با گفتگو، تعامل به نفع آموزش و پرورش مرتفع کرده است.


معافیان یادآور شد: در چهار دهه دوران مسئولیت حمیدآذری همواره با ویژگی نفوذ بر دلها موجب ارتباط صمیمی با همکاران فرهنگی در سازمان تحت مدیریت خویش گردید.
وی ادامه داد: قدرت تشخیص ایشان از دیگر علل موفقیت ایشان در فعالیت های اجرایی و فرهنگی بوده است و این ویژگی در مسائل کلان وزارت آموزش و پرورش موجب مشاوره های سرنوشت ساز گردید و بسیاری از وزرا از ایشان به عنوان شخصی امین مشورت داشتند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون آموزش و پرورش با مشکلات متعدد مواجه می باشد، اضافه کرد: باید بر اساس سند تحول بنیادین به استانداردهای لازم در حوزه آموزش و پرورش توجه گردد.
وی توجه به محتوای آموزشی به روز از دیگر مبانی سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: هم اکنون تدریس درس عربی آن هم با این شیوه چه اثرات مثبتی برای دانش آموزان دارد؟؛ البته ما قبول داریم که نظام ما بر اساس مبانی قرآنی و دین مبین اسلام است از این رو باید به زبان عربی بر مبنای دروس قرآنی در نظام آموزشی توجه گردد و البته این مشکلات در درس های زبان انگلیسی، ادبیات و… نیز وجود دارد.
«محمد علی اکبری» دیگر مدیر کل اسبق آموزش و پرورش فارس در ادامه این نشست به بیان خاطرات دوران مدیریتش در اداره کل آموزش و پرورش فارس پرداخت و گفت: خمیرمایه علمی ام در مکتب بهمن بیگی بود و چون علاقه به مدیرکل شدن نداشتم توجه ای به بکارگیری نیروی انسانی نداشتم در این برهه حاج مجتبی پاک فطرت، نیرویی توانمند به عنوان معاون اداری مالی اداره کل معرفی کرد و ایشان جناب حمیدرضا آذری بود که در فعالیتش خلاقیت، نوآوری مدیریتی ایشان بود و در یک جمله با انگیزه خدمت به مردم حد و مرز نمی شناخت و نمی شناسد و مشکلات اقشار مختلف جامعه مشکل آذری است و با تمام توان به استقبال رفع مشکل مراجعه کنندگان می رود، در این کتاب دقت کنید ورای شرح وظایفی است که در پست های سازمانی تعریف شده است.
وی ادامه داد: در میدان فعالیت آذری خرده کلان جایی ندارد، اما از رفع مشکل گرفتاری یک دانش آموز یتیم گرفته تا بنای ساختمان برای یک معلم و آزادی زندانیان بدهکار فراری نبوده است.
اکبری با اشاره به دوستی خود با حمیدرضا آذری در بیش از دو دهه، خاطرنشان کرد: با گذر زمان غبار بر این دوستی ننشسته و همچنان دوستی محکم است و وجودش در سطوح مختلف آموزش و پرورش مؤثر بوده است.
در ادامه مراسم «حمیدرضا آذری» نویسنده کتاب «دریای لطف» از حضور گسترده جامعه فرهنگی در این مراسم قدردانی کرد و گفت: سالها بود در صدد انتشار این کتاب بودم از این رو برای بهره برداری علاقه مندان در حوزه اجرایی و همچنین سند فعالیت آموزش و پرورش برای آیندگان تصمیم به انتشار این اثر کردم.
وی با بیان خاطراتی از دوران مدیریتش در آموزش و پرورش فارس، خاطرنشان کرد: در این کتاب که دو سال وقت نگارش آن‌ شده است از جمله اینکه مدیران ارشد سازمان آموزش و پرورش چالش ها را شناسایی کنند و از ایجاد مشکلات پیشگیری کنند.
مدیرکل اسبق آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه اگر فعالیتی انجام می شود باید در جهت پاسخگویی نیازها باشد، ادامه داد: ساختمان قدیم اداره کل آموزش و پرورش که در حاشیه میدان شهرداری بود اگر آن زمان با همکاری مدیر کل اسبق جناب اکبری جابجا نمی شد و ساختمان کنونی ایجاد نمی گردید، آیا هم اکنون مورد استفاده بود؟!
آذری ادامه داد: فعالیت و تلاش در جهت ارتقاء آموزش و پرورش نباید برای رضایت مافوق باشد بلکه رضایت خداوند باید مورد توجه قرار گیرد.


وی با بیان اینکه همه بنده را بعنوان چهره ساخت و ساز می شناسند تحول در آموزش و پرورش با سخنرانی و همایش اتفاق نمی افتد‌ بنابراین باید به امر آموزش توجه داشت،اضافه کرد: بیشترین حمایت را به پژوهش و تقویت مناطق محروم و گسترش مدارس شبانه روزی با هدف عدالت آموزشی در دوران مدیریت داشتم که در این کتاب یاد شده است.
آذری افزود: در مسئولیت اجتماعی می توان از ظرفیتی که خداوند به انسان عطا کرده استفاده بهینه کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه در کتاب به بحث اینکه عوامل زیادی در به وجود آوردن بحران آموزش و پرورش می باشد توجه شده است، تصریح کرد: در این حوزه چنانچه مشکلات ساختاری و اقتصادی حل شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد چنانچه در ۱۰۰ سال اخیر آموزش و پرورش ما همواره بحران اقتصادی داشته است و بیش‌از ۳۰ سال برنامه توسعه توسط نمایندگان اجرا شده اما کل برنامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در برنامه ها به ۲۰ صفحه نمی رسد که همین هم درصدی انشاء می باشد.
در پایان این مراسم از کتاب «دریای لطف» نوشته مدیرکل اسبق آموزش و پرورش فارس که توسط انتشارات نوید شیراز منتشر شده است، رونمایی گردید.