حجه الاسلام و المسلمین سیدجعفر ساجدی امام جمعه استهبان در  خطبه‌ اول نمازجمعه ٢۴ آذر ماه ١۴٠٢ با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات مطالبی را در خصوص تقوای سیاسی بیان فرمودند .

به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا به نقل از کانال ستاد نماز جمعه استهبان گزیده سخنان امام جمعه استهبان به شرح زیر می باشد:

یک نامزد انتخابات، یک مسئول سیاسی، یک دارای قدرت دائماً باید به فکر قیامتش، دائماً باید به فکر آتش جهنم و دائماً باید به فکر تقوا باشد
?یکی از مصادیق تقوا تقوای سیاسی است. مقدمتاً عرض می‌کنم که اسلام دین تدبیر اجتماع هم است به قول حضرت امام رحمت‌اللّه‌ علیه اگر سیاست نباشد و حکومت نباشد بسیاری از احکام اسلام را اصلاً نمی‌شود اجرا کرد؛ بنابراین سیاست و قدرت در اسلام است منتها ارزش ذاتی ندارد بلکه ابزار است، بلکه وسیله است برای محقق کردن دین خدا، ارزش‌های زیبای اسلام و برای خدمت به مردم.

?امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند آنچه من را به قبول خلافت واداشت اجرای حق و عدالت و گرفتن حق ضعیفان از زورمندان بود. تا حکومت نباشد ممکن نیست شما بتوانید در مقابل صاحبان زر و زور بأیستید و حق مظلومان را به آنها بدهید منتها در زندگی مؤمن و در جامعه‌ی ایمانی همه جا تقوا حضور دارد؛ در سیاست ورزی هم تقوا داریم وقتی یکی از سران ساواک آمد پیش حضرت امام رحمت اللّه علیه آن زمانی که حضرت را دستگیر کرده بودند گفت آقاجان شما دست از سیاست بردارید این سیاست کثیف است ببخشید پدرسوخته بازی است این را بگذارید برای ما که اهلش هستیم شما به همان نماز و روزه خود برسید. امام فرمودند آن سیاستی که شما توصیف کردید سیاستی است که در دست خودتان است اما سیاستی که دست ما است مانند اسلام است.

?در زیارت جامعه کبیره یکی از صفاتی که برای ائمه می‌شماریم (سَاسَهُ الْعِبَادِ) است؛ از بین بندگان خدا سیاستمدارترین بندگان خدا حضرات معصومین و ائمه هستند بنابراین آنچه که انتظار است از انسان مؤمن این است که در همه‌ی صحنه‌های زندگی مخصوصاً در هنگامی که ورود به سیاست می‌کند، ورود به انتخابات می‌کند باید رعایت تقوای الهی را داشته باشد.

?امیرالمؤمنین که امروز بیشتر مهمان جملات این امام هستیم فرمودند: (لَولا أنّ المَکرَ و الخَدیعَهَ فی النّارِ لَکُنتُ أمکَرَ النّاسِ) مدام به حضرت انتقاد می‌کردند شما سیاست بلد نیستید، شما بلد نیستید تدبیر کنید، حضرت فرمودند اگر مکر و نیرنگ کردن باعث جهنمی شدن نبود من از همه‌ی شما بهتر بلد بودم مکر کنم. حضرت فرمودند: (لَولَا التُّقى لَکُنتُ أدهَى العَرَبِ) اگر تقوا دست من را نبسته بود، اگر نبود این که من باید به تقوا عمل کنم من باید الگوی تقوا ورزی باشم، من زیرک‌ترین اعراب بودم. این نشان می‌دهد که در صحنه‌ی سیاست باید طبق تقوا عمل کرد.

?یک نامزد انتخابات، یک مسئول سیاسی، یک دارای قدرت دائماً باید به فکر قیامتش، دائماً باید به فکر آتش جهنم، دائماً باید به فکر تقوا باشد. آیا این حرف را بزنم به نفع دین است؟ در راستای تقوا است یا به نفع خودم است؟ یا به نفع گروهم است؟ جهنمم را آباد می‌کند؟ این مراقبت دائمی نسبت به قیامت و تقوا اگر نباشد در بین مسئولین کار خیلی خراب می‌شود. در عرصه‌ی شرکت در انتخابات چه در مورد نامزدهای محترم چه طرفداران آنها که گاهی انسان احساس می‌کند کاسه‌ی داغ تر از آش هم بعضی افراد می‌شوند که من چند نکته در مورد تقوای سیاسی عرض می‌کنم:

آقایان بزرگوار وقتی حرفی از بقیه به گوش ما می‌خورد یا می‌شنویم که فلان کار را فلانی کرده رقیبم فلان کار را انجام داده تا یقین نکردیم که این اتفاق محقق شده و این کلام صادر شده این صحبت و این فعل را مبنای داوری حق نداریم قرار بدهیم
?متأسفانه بسیاری از خبرهایی که در فضای مجازی در سطح کشور پخش می‌شود با چه شروع می‌شود؟ شنیده‌ها حاکی از آن است! همین؟ این شد مجوزی که من در مورد بقیه حرف بزنم قضاوت قطعی کنم؟ شما یقین داری آنچه که شنیدی؟ (وَلا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ) ای انسان مؤمن در مورد آن چیزی که علم(یقین) به او پیدا نکردی تبعیت نکن! (إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُوْلَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا) روز قیامت باید جواب بدهیم از آنچه که شنیدیم، از آنچه که دیدیم، از آنچه که درک کردیم و بدون تحقیق ترویج کردیم.

در برخورد با رقیبان انصاف به خرج دهیم
?در روایت داریم (مَن مَنَعَ الإنصافَ) آن بی‌انصافی ها در فضای انتخابات مال چه چیزی است که هنوزم نرسیده، به صورت رسمی اصلاً نامزدها تأیید نشدند هنوز برای اینکه هر جوری که هست خودش، گروه خودش، آدم خودش بیاید سر کار. در روایت داره اگر کسی انصاف را گذاشت کنار خدا هم امکانات و قدرت را از آن می‌گیرد (مَن مَنَعَ الإنصافَ سَلَبَهُ اللّهُ الإمکانَ)

ادب و احترام به بقیه مؤمنین را رعایت کنیم
?مگر در فضای سیاست و انتخابات این چیزها باید تعطیل بشود که با هر ادبیاتی می‌تازیم به طرف مقابل خودمان؟ امام صادق فرمودند آنکه برضد مؤمنی حرف بزند و جایگاهش را تخریب کند تا او را از چشم مردم بیندازد (اَخْرَجَهُ اللّهُ مِنْ وَلایته اِلی وَلایَه الشّیطانِ) خدا چنین انسانی را از ولایت خودش خارج می‌کند به سوی ولایت شیطان (فلا یَقْبَلُه الشیطان) شیطان هم آن را قبول نمی‌کند یعنی گاهی برخی از افعال ما پناه بر خدا اینگونه رنگ‌ و بوی ابلیس را پیدا می‌کند.

تقوای مالی را در عرصه‌ی سیاست و انتخابات لحاظ کنیم
?با هر پولی از جانب هر کسی هر چند به اسم هدیه می‌توانیم وارد این عرصه بشویم؟ می‌توانیم تبلیغات کنیم؟

برای غیر خدا کار نکنیم
?امیرالمؤمنین فرمودند: (العَملُ کُلُّهُ هَباءٌ) آقایی که داری پشت سر فلان نامزد می‌دوی بدان هر کاری که می‌کنی روی هواست بر باد فناست این پولی که خرج می‌کنی، این زبانی که می‌گذاری، این دادی که می‌زنی این ها چقدر شب اول قبر به من کمک می‌کنه؟ (العَملُ کُلُّهُ هَباءٌ إلاّ ما اُخْلِصَ فیهِ) مگر آن چیزی که خالصانه برای رضای خدا است می‌شود؟ بله می‌شود آقا سیاست ما هم باید خالصاً لوجه‌اللّه باشد غیر از آن را باید ببوسیم بگذاریم کنار.

آبروی بقیه را حفظ کنیم
?برخی به اسم افشاگری و شفاف‌سازی در فضای مجازی، در فضای حقیقی، در پیامک‌ها هدفشان این است که طرف مقابلشان را تخریب کنند یک دلیلشم این‌ است‌ گمان من این است که خود ما دستمان خالی است خب اگر ما برنامه داریم ما نظریه داریم برای نامزد خودمان و عملکرد قابل عرضه داریم چه دلیلی دارد اینگونه آبروی بقیه را بردن؟

?پیامبر اکرم محمد مصطفی(ص) فرمودند: (مَن مَشی فی عَیبِ اَخیهِ و کَشْفِ عَورَتِهِ) کسی که همه تلاش خودش را بگذارد برای اینکه عیب های بقیه را بزرگ کند زشتی‌های مخفی بقیه را آشکار کند بگم بگم راه بیندازد (کَانَ أَوَّلَ خُطْوَه خَطَاهَا وَضَعَها فِی جَهَنَّمَ) اولین گامی که برمی‌دارد او را ساقط می‌کند در جهنم. و نکته‌ی آخر سعی کنیم خودمان را معرفی کنیم نه اینکه هزینه سازی برای جامعه کنیم نه اینکه بداخلاقی کنیم.

 

بخشی از  خطبه‌ اول نمازجمعه ٢۴ آذر ماه ١۴٠٢