جداسازی کلاله یا پرکردن گل زعفران با رعایت پروتکل های بهداشتی قابل انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان با اشاره به شروع برداشت گل زعفران گفت: جداسازی کلاله یا پرکردن گل زعفران با رعایت پروتکل های بهداشتی هم در زمان برداشت و هم در زمان جداسازی کلاله ها قابل انجام است.

به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا  به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استهبان، مهدی اعیان منش افزود: امسال در استهبان پیش بینی می شود بیش از ۲۷۶ تن گل زعفران برداشت شود که درآمد بیش از ۵۰ میلیارد ریال(فقط دستمزد کارگر جدا ساز کلاله) و بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال (دستمزد کارگر برداشت در مزرعه) را عاید کشاورزان طی مدت یک ماه خواهد کرد که با شیوع کرونا بسیاری از کارگران که چندین سال به این کار مشغول بوده اند را دچار تردید کرده است.

مهدی اعیان منش تصریح کرد: کارگران برداشت گل زعفران باید با ماسک، دستکش، رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن دستها در ابتدای برداشت اقدام به برداشت نمایند و از آن طرف کارگرانی که کار جداسازی کلاله را انجام می دهند باید علاوه بر استفاده از ماسک و دستکش، گل های زعفران را روی پارچه ای پهن کرده و در زمان انجام این کار به کارهای دیگر مشغول نشوند و دست خود را ضد عفونی کنند و تا زمانی که گلبرگ های جدا شده را درون نایلون زباله نکرده اند دستکش را بیرون نیاورند و در اخر لباس های خود را هم تعویض نمایند و در این بین باید مراقب کودکان هم بود تا به گل ها نزدیک نشوند و یا پروتکل را رعایت کنند.

اعیان منش اظهار داشت: در شرایط کنونی و با توجه به میزان برداشت زعفران در استهبان با مواظبت و رعایت پروتکل های بهداشتی جای نگرانی نیست و می توان کار جدا سازی کلاله را انجام داد.

این مقام مسئول اعلام کرد: کشاورزان می توانند با در نظر گرفتن مکان مناسبی با استفاده از کارگران روز مزد با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی مکان های مخصوصی برای جدا سازی کلاله ها ایجاد کنند تا بتوان در سال جاری از بحران کنونی عبور کرد.

وی بیان داشت: زعفران گیاهی است که دوره برداشت آن کوتاه است و اگر طی دو روز تمیز نشود سبب خراب شدن و کاهش اسانس می‌گردد از همین رو باید نیروی کافی برای مراحل آن وجود داشته باشد.

وی همچنین از فعالان برداشت زعفران خواست برای جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس همه گیر کرونا از رهاسازی گلبرگ‌ها و ضایعات این محصول در محیط زندگی خودداری و آنها را در حاشیه روستاها و خیابان‌ها رها نکنند و در شهرها در داخل کیسه زباله و به صورت بهداشتی جمع آوری و از محیط زندگی خارج کنند.