مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس، از صفر شدن ذخیره آبی سد رودبال استهبان یکی از مهمترین منابع آبی این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا ، علی جان صادق‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس گفت:این سد آب موردنیاز ۸ شهر و ۵۰ روستا را تأمین می‌کرد و حدود ۳۲۵ هزار نفر به طور مستقیم از این منبع آبی استفاده می‌کردند.

صادق‌پور سد رودبال را منبع آبرسانی به شهرستان‌های فسا، حاجی‌آباد و داراب خواند و گفت: سال گذشته نسبت به پایان‌یافتن ذخیره آب پشت این سد هشدار داده شده بود. این در حالی است که به گفته او درگذشته، ذخیره آب سد رودبال حدوداً ۶۰۰ لیتر بر ثانیه خروجی داشت.

خشک‌شدن سد رودبال باتوجه‌به شرایط بحرانی این سد و همچنین هشدار کارشناسان دور از انتظار نبود.

به گفته صادق‌پور، برای جایگزینی این منبع آبی ازدست‌رفته، ۴۰ حلقه چاه جدید حفر و تلاش شده تا با استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی، به ساکنان مناطق بحران‌زده آبرسانی شود.

اگر چه به گفته این مقام مسئول این اقدام کارآمد است، اما کارشناسان آب معتقدند که اقدامات این‌چنینی منجر به منفی‌شدن میزان تراز آب می‌شود.

اوایل مردادماه، دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گزارش داده بود که از ذخیره آب سد رودبال تنها ۲ درصد باقی‌مانده است.

بررسی‌های اخیر سازمان زمین‌شناسی و اداره مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که بخش‌های عظیمی از دشت مرکزی ایران به‌ویژه در استان‌های اصفهان، فارس و خراسان‌ها با تراز منفی گسترده آب‌های زیرزمینی مواجه شده است.

به‌این‌ترتیب این مناطق در آستانه فروپاشی سرزمینی و کوچ جمعیت قرار دارند.

عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان محیط‌زیست نیز به‌تازگی ضمن هشدار دررابطه‌با بحران کمبود آب ایران و کاهش ذخایر آن گفته بود: این کشور ۷ هزار سال سابقه تمدن دارد و ما در ۲۵ سال گذشته، آب مملکت را به پایان بردیم.

کلانتری دلیل این مشکلات را سیاست‌های ناکارآمد حکومت در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: ما به‌شدت ضدعلم حرکت می‌کنیم.

پیش از آن نیز رضا حاجی‌کریم، کارشناس حوزه آب با اشاره به کمبود آب در ایران، ضمن هشدار درباره احتمال تهدید تمدنی در کشور عنوان کرد که روزهای ترسناک بی‌آبی در پیش است.

وی گفت: ما اکنون ۲۰ میلیارد مترمکعب مازاد برداشت آب داریم که اگر نتوانیم آن را در بازه مشخصی سروسامان داده و مدیریت کنیم، روزهای سخت و ترسناکی در پیش خواهیم داشت.

حاجی‌کریم تأکید کرد: اگر با آهنگ کنونی پیش برویم، تهدید تمدنی در پیش است و بدون رودربایستی و پرده‌پوشی باید بگوییم که شاهد تعارضات اجتماعی، سیاسی، قومیتی و صنفی در حوزه آب خواهیم بود.

 منبع خبر : شیرازه