بزرگترین و تاثیر گذارترین رویداد اقتصادی در کلان باغ شهر انجیر دیم جهان به وقوع پیوست.

برگزاری میز ملی صادرات انجیر برای رفع مشکلات صادرات این محصول، تلاشی در مسیر شعار سال

جلسه میز صادرات انجیر در ابعاد ملی و با حضور مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری، امام جمعه شهر استهبان،فرمانداران شرق فارس، اعضای شورای تامین شهرستان، مسئولین کشوری ،ادارات کل استانی و جمعی از تجار کشوری در شهرستان استهبان برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا در این نشست کمالی سروستانی فرماندار شهرستان استهبان ضمن اشاره به سیاست های کلان توسعه صادرات بر ضرورت بستر سازی قانونی و سیاستی برای تشویق صادر کننده معتبر و متعهد و استمرار صادرات و توسعه آن به بازار های هدف جدید از طریق ثبات سیاست ها و مقررات اثر بخش و واقع بینانه از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفت.

نماینده عالی دولت با بیان اینکه عمده تولید انجیر فارس در شهرستان های استهبان و نیریز تولید می شود افزود: امروز محصولات ارگانیک سهم بیشتری در بازارهای جهانی دارند لذا انجیر نیز باید با حفظ اصالت ارگانیک بودن محصول تولید شود.

کمالی سروستاتی تصریح کرد: ارزش افزوده محصول انجیر، بیشتر از خام فروشی آن است بنابراین باید برنامه ریزی و سازی و کار تدوین شود که محصولات فرآوری شده از این محصول در استان تولید شود تا شاهد ارزش افزوده بیشتر آن باشیم.

در این جلسه ضمن رو نمایی از سایت انجمن ملی انجیر ایران، مطالبات بخش خصوصی از دستگاه های اجرایی مسئول در موضوعات اعطای نمایندگی گمرک و تاسیس پایانه صادرات در شهرستان، تعدیل ارزش صادراتی انجیر در سال ٩٩ مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی در ادامه این جلسه ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این نشست بر ایجاد زنجیره ارزش انجیر توسط جهاد کشاورزی و پیگیری انجمن انجیر تاکید کرد.

در ادامه جلسه با برقراری ارتباط مستقیم با مدیر کل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران موضوع تعدیل ارزش صادراتی انجیر و انعقاد پروتکل گواهی قرنطینه گیاهی با کشور چین توسط آن سازمان مورد تاکید قرار گرفت.

انجیر استهبان

گفتنی است میز ملی صادرات انجیر با حضور مدیران و معاونان و کارشناسان سازمان های جهاد کشاورزی ، صمت، استاندارد، مدیر امور شعب بانک ملی استان فارس و همچنین ادارات کل گمرکات و راهداری و حمل و نقل جاده ای، رئیس اتاق بازرگانی استان فارس و برخی مدیران شهر ستانهای شرق فارس در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان استهبان برگزار و پس از آن اعضای جلسه از شرکت های الماس یار و مزرعه داتیک بازدید و از نزدیک با فعالیت های آنان آشنا شدند.

در این جلسه مقرر شد؛

١- اسقرار نمایندگی تخصصی گمرک فارس در شهرستان استهبان برای انجام امور گمرکی

٢-تاسیس پایانه صادراتی انجیر در شهرستان استهبان با توجه به فراهم بودن زیر ساخت ها

٣-ممنوعیت استفاده از کارت های یکبار مصرف
.
۴- تعدیل و کاهش ارزش صادراتی انجیر از ٣/۶ به ٢/٧.

۵- صدور گواهی قرنطینه گیاهی در مدیریت
جهاد کشاورزی شهرستان استهبان همانند سال ٩٨

۶-انعقاد پروتکل گواهی قرنطینه گیاهی با کشور چین توسط سازمان توسعه تجارت و وزارت جهاد کشاورزی

٧-ایجاد زنجیره ارزش انجیر در شهرستان استهبان

٨- تسهیل شرایط رفع تعهد ارزی و مساعدت به صادرکنندگان

٩-ثبت برند انجیر استهبان