کرم گلوگاه مانع صادرات ۳۰ درصد از مرغوب ترین انار شهرستان استهبان

مدیر جهاد کشاورزی با تاکید بر مبارزه با این آفت گفت: ازآفات کلیدی ومهم انار و یکی از موانع صادرات انار است که میزبان این آفت علاوه بردرختان انار ، به درختان انجیر، انگور، پسته ، گردو ، بادام نیز خسارت وارد می کند به طورمتوسط ۲۵ الی ۳۰ درصد محصول دراثرحمله این آفت ازبین می رود و می تواند تا ۸۰ درصد از محصول را از بین ببرد.

مهدی اعیان منش با توجه به نزدیک شدن زمان مبارزه به باغداران توصیه نمود: در باغاتی که با تنش آبی شدید مواجه هستند میوه های ترکیده و آلوده به کرم گلوگاه جمع آوری و منهدم گردد. زیرا هریک از این انارها در حکم تله ای است که تعداد زیادی از لاروهای آفت در آن اجتماع نموده است که این اقدام باید به موقع و قبل از خروج شب پره صورت گیرد.

وی در خصوص مبارزه شیمیایی نوسط انواع سموم کشاورزی تصریح کرد: در مبارزه با این آفت هیچ گونه ای از سموم شیمیایی تاثیر مثبت ندارد و عملا هیچ فایده ای نخواهد داشت چون لارو درون پرچم هاست و از تماس سم در امان خواهد بود و با توجه به وجود شرایط مساعد از نظر حرارت و رطوبت در باغات، روند پوسیدگی به سرعت ادامه می یابد . ایجاد لکه های زرد تا قهوه ای و سپس لکه های له شده سیاه رنگ، علائم بعدی آلودگی روی میوه انار می باشند.
وی در خصوص روش های مبارزه گفت: جمع آوری انارهای پوسده یا باقی مانده در باغات ، منازل و انبارها که پس از جمع آوری باید میوه های آلوده را به خارج ازباغ انتقال داد و در محل مشخصی آن را سوزاند بهترین زمان مبارزه ماههای دی و بهمن می باشد . روش جمع آوری زمستانه به تنهایی برای کنترل کرم گلوگاه انار پاسخگو نیست اما به عنوان یکی از روشهای کنترل در یک مبارزه تلفیقی قابل توصیه می باشد مشروط بر آنکه اولا در زمان مناسب انجام شود و ثانیا تمامی میزبانهای آفت را شامل گردد و ثالثا حذف انارهای آلوده به کرم گلوگاه انار در طول فصل رویش، بخصوص در مورد نسل اول آفت نیز ادامه یابد؛ حذف پرچمهای انار در جلوگیری از آلودگی میوه موثر و قابل توصیه می باشد بهترین زمان حذف پرچم ها در اوایل خردادماه ( زمان دقیق عملیات در مناطق مختلف، حدود دو الی سه هفته پس از اوج گلدهی درختان و یا ۵ الی ۶ هفته پس از ظهور اولین گل انار ) می باشد؛ رعایت شرایط زراعی وباغی نظیراستفاده از ارقام مقاوم ، تغذیه اصولی ، آبیاری مناسب ، اجتناب ازکاشت درختان اناربا سایردرختان میوه که میزبان کرم گلوگاه هستند ( انجیر و پسته ) ازروشهای مبارزه زراعی بوده که نقش قابل توجهی درکاهش میزان خسارت توسط این آفت دارد.

وی در خصوص یکی از روش های موثر و ارگانیک در مبارزه با این آفت گفت: استفاده از رها سازی زنبور تریکوگراما درباغات انار که این زنبور با قراردادن تخم خود داخل تخم آفت کرم گلوگاه انار باعث از بین رفتن تخم ها می شودو به ویژه رهاسازیهای قبل از برداشت محصول، علاوه بر کاهش جمعیت آفت درباغ، در کاهش انتقال آفت به انبار و در نتیجه کاهش پوسیدگی میوه در انبار موثر بوده و بین ۴۵-۴۰ درصد در مقایسه با باغ شاهد تاثیر مثبت آن بوده ایم.