ضمن عرض سلام خدمت جناب آقای مهندس حسن تاج پیکر، شهردار محترم استهبان و تشکر بابت پذیرش این مصاحبه

مصاحبه را با این پرسش آغاز می کنم:
– آیا خط قرمز یا موضوع ممنوعه ای برای پاسخ به سئوالات دارید یا خیر؟
+ سلام دارم خدمت شما و مردم شریف استهبان و تشکر می کنم از بابت وقتی که در اختیار بنده قرار دادید.
خیر در حد سئوالات متعارف شهرداری و سئوالات کاری، خط قرمزی ندارم، چون مبنای ما شفافیت است.
– لطفا بیوگرافی مختصری از خودتان را برای شروع بیان نمایید.
+ بنده متولد استهبان، دانش آموخته مهندسی عمران با ۲۰ سال سابقه کار اجرایی و مدیریتی در ارگانهای مختلف، مثل آموزش و پرورش، تدریس در دانشگاه آزاد و دانشگاههای خصوصی که الآن هم در شهرداری استهبان در خدمت شما هستم.
– در آموزش و پرورش مسئولیت داشتید یا دبیر بودید؟
+ مسئولیت داشتم. در سالهای اول خدمت، دبیر بودم و بعد، سمت های کارشناس مالی، مسئول فناوری اطلاعات.
– هدف و انگیزه شما از قبول مسئولیت فعلی چه بود؟
+ این بار دوم بود که به بنده پیشنهاد شهرداری می شد. یک بار هم اگر اشتباه نکنم در شورای دوم یا سوم صحبتی با من شد ولی در آن زمان، تمایلی [به قبول این مسئولیت] نداشتم. این بار هم اعضای شورای پنجم به بنده لطف داشتن [و این مسئولیت را پیشنهاد دادند]. چند مرحله به جلسات شورا اومدم و طرحها و برنامه های خود را ارائه دادم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که شرایط خدمت و ادای دین به مردم استهبان [در مسئولیت شهرداری] مهیاست.
– برنامه های کوتاه مدتی که به شورای شهر برای تصدی شهرداری ارائه دادید چه بوده و چند درصد آن محقق شده است؟
+ سامان بخشی به فضای سبز، شناسنامه دار کردن درختان سطح شهر، زیبا سازی و اصلاح مناظر بصری نامناسب، گل کاری زمستانه جدید و متفاوت با سالهای گذشته، طرح های سریع و کوتاه مدتی بوده که معتقدم بیش از ۶۰ درصد برنامه های ارائه شده عملی گشته است.

حسن تاج پیکر – مجید فرهمندی

– در زمینه برنامه های عمرانی چطور؟
+ با وجود بن بست های مالی و بدهی سنگین، مانده از ادوار قبل، سیاست [عقد] قراردادها را از فهرست بهایی به امانی تغییر دادم که صرفه جویی بسیار خوبی صورت گرفته به نحوی که موزائیک فرش معابر از هر متر مربع ۶۰ هزارتومان در سه سال قبل به متری ۲۵ هزار تومان کاهش هزینه داد. ۱۲هزارمتر موزائیک فرش انجام شده، پارک خوبی در شهرک مهر (مسکن مهر) با ۲۵۰۰ متر مساحت در زمین اهدایی مسکن و شهرسازی در حال احداث داریم که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دهه فجر افتتاح میشود، بعد از ۲۵ سال خیابان شهروند به طول ۷۰۰ متر با بودجه یک میلیارد تومانی احداث شد و سیل بند همین خیابان با ۲۰۰ میلیون تومان بودجه انجام شد. سالن اجتماعات شهرداری با ظرفیت ۱۰۷ نفر در مرحله پایانی و دکور بوده که انبار شهرداری تبدیل به سالن اجتماعات گردید.
مقبره شاعر بزرگ، مرحوم جمالی هم در حال اجرا هست که بعد از مقاوم سازی ادامه پیدا خواهد کرد.
– فرمودید که با یک بدهی سنگین روبرو بودید، آیا در زمان پذیرش مسئولیت از مشکلات مالی شهرداری هم اطلاع داشتید؟
+ به این شکل (حجم) خیر. یعنی کسی خبر نداشت حتی شورا.
– آیا شفافیت نداشت؟
+ خیر. بعد از ۸ ماه از آمدن بنده، تازه امروز بدهی های شهرداری قطعی شده است.

بدهی شهرداری به اشخاص حقیقی حدود ۲.۵ میلیارد تومان و بدهی به اشخاص حقوقی هم حدود ۲.۷ میلیارد تومان
(جمعا ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان)

– هرچند موضوع خوشایندی نیست و دوست نداشتم وارد این موضوع بشوم اما صرفا بر اساس وظیفه ذاتی رسانه در ایجاد شفافیت، بفرمایید که بازداشت معاون حقوقی شهرداری که در زمان مسئولیت شما انجام شد در راستای ایجاد شفافیت مالی شما به وجود فساد، پی برده شد یا توسط بازرسان بالا دستی کشف گردید؟
+ ابتدا عرض کنم که ایشان کارشناس حقوقی بودند و معاون حقوقی نبودند. بنا به گزارش هایی که از دیوان محاسبات به نیروهای اطلاعاتی دادند، ایشان بازداشت شدند. [بر اساس مستندات بازرسان بالادستی بود]
– از مبلغ اختلاس شده خبر دارید؟
+ ۳۱۸ میلیون تومان و در حال حاضر [این وجه]در حساب قوه قضائیه می باشد و قرار است در انجام مانیتورینگ شهر هزینه شود.
– تخلف های صورت گرفته مربوط به دوره شماست یا سالیان قبل؟
+ هیچکدام از تخلفات رخ داده مربوط به دوران شهرداری بنده نبوده.
-در حال حاضر، شهرداری استهبان کارشناس حقوقی ندارد؟
+ خیر. ما درخواست به استان دادیم اما بعد از این به استانداری بستگی دارد.
– روند استخدام در شهرداری چگونه است؟
+ نیروهای رسمی و استخدام قراردادی از طریق استانداری و مجوز وزارت کشور به وسیله آزمون استخدام می شوند.
– طی این مدت، استخدامی هم داشته اید؟
+ یک مورد از نیروهای دارای سابقه کار به مدت دوسال در شهرداری استهبان که هیچ نسبت فامیلی با بنده و اعضای شورا ندارد و از طرفی مورد تایید دوستان نیز می باشد و بر اساس تحقیقات، نیروی سالمی هم می باشد، جهت تسریع و تسهیل انجام امور همشهریان استخدام موقت و به واحد ساختمانی افزوده شد.
– با توجه به اهمیت فرهنگ و اینکه یکی از وظایف شهرداری رسیدگی به این امور است، آیا واحد مستقل و مشخصی برای پیگیری امور فرهنگی و فرهنگ سازی در شهرداری استهبان وجود دارد؟
+ معاونت فرهنگی در شهرداری های پایین تر از درجه ۹ تعریف نشده و در این موضوع بیشتر، شهردار محور است. [شهرداری استهبان، درجه ۷ می باشد]. ما در همین راستا برنامه هایی از قبیل کُرش (پخت شیره انگور به روش سنتی) را داشتیم و در ۲ آذر ماه هم قرار هست جشنواره زعفران برگزار کنیم.

مجید فرهمندی – حسن تاج پیکر – استهبانی دیگر

– مانع یا موانع سر راه خودتان رو چه می دانید؟
+ درآمد پایدار و مسائل مالی، بیشترین مشکلات را ایجاد کرده، به عنوان نمونه یک قلم بدهی این است که پیمانکاری که برای شهرداری، موزائیک فرش انجام می داده ۷۵۰ میلیون تومان از شهرداری طلب دارد.
دوم: جو حاکمی که در شهرداری بوده باعث شده که به بُعد تاریخی شهر و جذب گردشگر واقعی توجهی نشود و از پتانسیل های موجود غافل بوده اند.
ما چنار تیرونجان و سرو سید شمس الدین را نماکاری کردیم و درخواست تابلو دادیم تا بشود به مرور، پکیج مناسبی جهت ارائه به گردشگران معرفی کرد.
– فرمودید درآمد. آیا مشخص است سهم استهبان از ۳ درصد قانون مالیات بر ارزش افزوده که به شهرداری ها تعلق میگیرد به چه میزان است؟
+ بله، مجموع میانگین درآمد ماهیانه از اصناف، عوارض ساخت، تفکیک زمین، سهم مالیات بر ارزش افزوده و … حدود ۸۰۰ میلیون تومان است که حدود ۵۰۰ میلیون تومان آن، حقوق کارکنان و پرسنل می شود.
– عده ای معتقدند شهرداری نسبت به سالهای قبل، زمین زیاد تفکیک کرده، آیا درست است؟
+ بله. در راستای ایجاد توسعه شهری، کاهش قیمت زمین و درآمدزایی، موانع را رفع کردیم و همین رفع موانع باعث افزایش درخواست تفکیک شد.
– آیا استهبان، پتانسیل اینکه منطقه ای جهت باغ شهر در نظر گرفته بشود دارد؟
+ بنده مخالف این طرح هستم. چون با وجود بحران آب موجود، سرانه فضای سبز بالایی داریم که در همین زمینه بالاترین رتبه استان فارس را دارا هستیم.
-آیا صحت دارد که استهبان بعنوان شهر تاریخی انتخاب شده؟
+ یک خبر خوب و یک خبر بد:
اول اینکه سال ۸۹، استهبان به عنوان شهر تاریخی به تصویب سازمان میراث فرهنگی رسیده و حتی ابلاغ هم شده اما بنا به دلایلی هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
اما اتفاق خوب این است که ما مجوز احداث دفتر احیاء بافت تاریخی استهبان را گرفتیم و آقای بحرالعلوم بعنوان مشاور بنده، متصدی آن هستند. بافت تاریخی استهبان حدود یک چهارم کل مساحت شهر و به میزان ۱۴۰ هکتار هست.
-اینکه می فرمائید علیرغم ابلاغ مصوبه شهر تاریخی، اقدامی صورت نگرفته، چه کسی مقصر بوده؟
+ طی پیگیری ای که کردیم، ابلاغیه از استانداری به فرمانداری استهبان ارسال شده اما به شهرداریی و شورا نرسیده.
– قیمت زمین در استهبان واقعی است؟
+ خیر واقعی نیست و به نسبت شهرهای اطراف، بیشترین قیمت زمین رو داریم.
-تعامل شما با شورای شهر در چه سطحی است؟
+ اختلاف نظر بین شهردار و شورا مسئله ای طبیعی است اما انصافا با وجود اختلاف نظرهای موردی، اعضای شورای شهر، همیشه از بنده حمایت کرده اند و هرجا لازم بوده کمک کرده اند و همراه بوده اند که جا دارد همین جا از همه عزیزان تشکر کنم.
– با توجه به نقش شهرداری در خدمات پایه اجتماعی، آیا برای شهرداری های کمتر از درجه ۹ معاونت اجتماعی یا کارشناس مربوطه دیده شده؟
+ خیر. همه اینها جزو وظایف شهرداره.
– آیا شهرداری میتواند نقشی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد؟
+ بله. در دراز مدت می تواند نقش مهمی ایفا کند. برنامه ما برا ایجاد اشتغال، احیاء مشاغل سنتی هست و یکی از دلایل برگزاری جشنواره کرش همین موضوع بود و هست. حتی از کنار این جشنواره، درآمد داشتیم و این ظرفیت واقعی و قابل سرمایه گذاری مطمئن می باشد. اصلا چه اشکالی دارد که با دید صنعتی به توانمندیهای سنتی و فرهنگی نگاه کنیم؟ هم اشتغالزاست و هم درآمد آفرین.
– آیا در این مدت که شهردار هستید با انحصار طلبی در استهبان هم مواجه شده اید؟
+ انحصارطلبی در همه جا وجود دارد و موارد زیادی هم بوده اما ما بخاطر هدفی که داشتیم به آن اهمیت ندادیم. موانعی مثل فکر بسته، رفتار سلیقه ای کوتاه نگری و…
– شما سیاسی هم هستید؟
+ خیر. در طول زندگی خیلی سیاسی نبودم. به قول استاد بزرگ، آقای حاجی مرشدی، من پایبند به قوانین جمهوری اسلامی و در خط ولایت هستم.
– با توجه به نگاه جدید به زباله، به عنوان یک سرمایه و همچنین اشتغالزایی، آیا در استهبان برنامه ای برای بازیافت زباله وجود دارد؟
+ در استهبان بطور متوسط، روزانه ۴۰ تن زباله تولید می شود، به عبارتی هر نفر ۲/۱ کیلو. با توجه به حجم زباله و تناژ فعلی، بازیافت از نظر اقتصادی، توجیه پذیر نیست و از نظر بعد مسافت هم شهرهای اطراف، حاضر به تجمیع نیستند. اما در برنامه ما هست و هرکس حاضر باشد ما به صورت رایگان سایت را در اختیارش قرار میدهیم و با پیمانکار هم صحبتهایی کرده ایم و برنامه های مفصلی داریم. حتی با دانشگاه، بخاطر کار علمی تعاملاتی در این زمینه انجام شده است.
– آیا عملکرد واحد تاکسیرانی رضایت بخش است؟
+ نسبت به قبل بله. اما هنوز مشکلات زیادی دارد، قسمتی از آن به ما برمی گردد و بخشی به سیاستهای دولت در مورد واگذاری تاکسی. در مورد تخلفات سرویسها، موارد به صورت جدی با متخلفین برخوردهایی شده و این نظارتها بیشتر خواهد شد.
– چند مورد از ستون صدای مردم:
در اطراف شهر سگهای ولگرد زیاد است، چه برنامه ای دارید؟
+ بعد از بازتاب حمله به یک سگ در فضای مجازی، شلیک به حیوانات ولگرد ممنوع شد و دستورالعمل به صورت زنده گیری و نگهداری در یک مکان است که در حال حاضر برای ما امکان پذیر نیست. اگر گروه یا سمنی حاضر به همکاری باشه مکان و بودجه لازم هم در اختیارشان قرار میدهیم.

– آیا پرسنلی هم دارید که با مردم بد رفتاری داشته باشه؟
+ بله. مورد داشتیم که دوبار تذکر گرفته ولی هنوز رفع کامل نشده، قطعا از این موضوع چشم پوشی نمی کنیم.
– آیا متولی رسیدگی به امر متکدیان سطح شهر، شهرداری هست؟
+ قبلا طبق ماده ۵۵ قانون شهری بله، وظیفه ما بوده ولی الآن از وظایف بهزیستی است اما ما هم در جمع آوریشون کمک می کنیم.
-فیلم مستند خطر انقراض درختان گردو را دیدید؟ نظرتان را بفرمایید.
+ بله. تلخ است. به خصوص برای ما که کودکیمان پر بوده از گردوهایی که از دست متولیان مساجد می گرفتیم. اما اگر واقع بینانه نگاه کنیم، حقیقت تلخی است که البته اغراق هم در آن شده.
– موسیقی گوش می دهید؟
+ بله. بیشتر سنتی. کارهای استاد مشکاتیان، استاد شجریان و صدیق تعریف.
– آیا واقعیت دارد که استهبان بزرگترین پارک طولی چنار کشور را دارا می باشد؟
+ چنین مستند یا سندی رو ندیدم. اما در بازدید اخیر آقای مهندس روئین تن رئیس اداره شهرسازی استان، ایشان گفتند که پتانسیل فوق العاده و بینظیری در این زمینه وجود دارد.

حسن تاج پیکر – استهبانی دیگر

– نماد استهبان در سالهای دور، چنار آب پخش بود و خانه هنرمندان با همین پیشینه از سال قبل با حضور هنرمندان استان فارس در قطعات کوتاه نمایشی و نمایشنامه خوانی جشنواره چنار را استارت زد. با توجه به عدم حمایت جدی از هنر آیا میتوانم همین جا از شما قول حمایت بگیرم؟
+ همین جا تشکری کنم از شما و اصحاب هنر که چراغ هنر را با وجود محدودیت ها و سختی ها در استهبان روشن نگه داشته اید. طبق قولی که قبلا هم به شما دادم هر کمکی که از دستمان بر بیاد انجام می دهیم.
– چنارهای سطح شهر در چه حالی هستند؟
+ در شرایط خوبی نبودند ولی روند بهبود بسیار خوبی دارند. به عنوان مثال مجاورت بانک مسکن چنارهایی که در حال خشک شدن بودند با درمان و سم های مورد نیاز رو به بهبودی گذاشته اند.
– در کنفرانس مطبوعاتی اخیر، ریاست اداره اوقاف، اعلام آمادگی کردند که درصورت آمادگی شهرداری برای تحویل گرفتن چنارها و حفظ اونها، چنارها رو به شهرداری بسپارند. نظر شما چیه؟
+ ما در حال حاضر هم در حد توان از آن چنارها مراقبت می کنیم و بنده شخصا به آنها سر می زنم و پیگیر هستم. در حال حاضر که این درختها، دارای درآمد نیستند. در محدوده شهری وظیفه ماست اما بیش از اون طبق قانون، جزء محدوده اختیار ما نیست. (جناب شهردار نقشه تفصیلی شهر را باز کرده و آخرین نقطه شهری را باغ موسوم به باغ نوبخت اعلام کردند)
– تعامل تون با مسئولین شهر و نماینده مجلس به چه صورت است؟
+ تعامل خوبی داریم و با هم همکاری داریم. هم مسئولین شهری و هم نماینده،
منتها از آقای دکتر مسعودی انتظار پیگیری است که دریچه نگاهشان را مساوی تر به شهرستان ها باز کنند. بخصوص در سفر مسئولین کشوری. به عنوان نمونه، سفر اخیر جناب آقای طالبیان، رئیس میراث فرهنگی که تک مقصدی بود و در آخرین لحظات استهبان تشریف آوردند.
– بهترین کارمندتان را معرفی بفرمایید
+ خدا را شکر بنده افتخار این را دارم که با مجموعه ای از بهترینها همکارم.
– بهترین شغل را چه شغلی می دانید؟
+ معلمی و قطعا روزی به آن شغل برمی گردم.
– حرفی، سخنی که خودتان بخواهید بیان کنید و من فراموش کردم آنرا بپرسم؟
+ طرح بزرگی که ما دنبال کرده ایم، طرح شهرداری الکترونیک و دیجیتال کردن نقشه شهری و شناسنامه های املاک است. طرحی با ۱ میلیارد تومن هزینه و ۱۸ ماه زمان اجرا که می تواند جلو خیلی از فسادها و بروکراسی ها را بگیرد. کار زیربنایی خیلی مهمی که در درازمدت تأثیر خودش را خواهد گذاشت.
– موفق باشید .
+ از شما سپاسگزارم .

عکس ها : حسن صادقی پور

پی نوشت :

« این مصاحبه در دوهفته نامه استهبانی دیگر به چاپ رسید . »