عزلِ ستودنى

صفدر دوام
مَثَلِ مشهور سر بریده شدن مرغ براى عروسى و عزا در این روزگار براى جامعه خبرنگارى که در قاموس فرهنگ اجتماعى و سیاسى بعنوان نمایندگان قوه چهارم آزادى جامعه تعریف مى شوند؛ مصداق آشکارا دارد.
همان شخصى که با کمترین حقوق و مزایا در کار حرفه اى خویش باید منعکس کننده و تحلیلگر کمبودها و نقاط ضعف حقوق سایرین در حوزه اجتماعى ، فرهنگى ، علمى ، پزشکى و … باشد.
همین دو روز پیش در شهر گلپایگان خشونت و ناسزاگویى فرماندار عزل شده آن شهر نقطه تاریکى در ذهن اصحاب رسانه کشور بجاى گذاشت که یعنى یک شخصیت داراى جایگاه سیاسى یک عکاس خبرى و یا خبرنگار را با ادبیاتى بیرون از دایره جایگاه خود و طرف مقابل صحبت مى کند!؟

اگر حرمت رسانه و اصحاب قلم در این حوزه از سوى یک شخص میانى در حد یک فرماندار که باید پاسخگوى اقشار مختلف جامعه باشد نگه داشته نشود چه انتظارى باید از دیگران داشت که به جایگاه خبرنگاران بعنوان نماینده رکن چهارم دمکراسى احترام گذارند؟!
خدا رحمت کند مرحوم کیومرث صابرى فومنى مدیر مجله فکاهى ” گل آقا” بیش از دو دهه با تیزبینى و مو شکافى عمیق از معاونین رئیس دولت ها تا وزراء و استانداران را با طنزى تلخ به باد انتقاد مى گرفت و یادش گرامى باد مرحوم دکتر حسن حبیبى تدوین کننده قانون اساسى و دولتمرد صادق همیشه در صفحه نخست آن مجله وزین تیترِ یک بود.
حالا شخصى در سطح یک فرماندار شهرستان بدون نگه داشتن حرمت خبرنگارى آن متانت ها و نقد پذیرى ها را به باد هوا مى دهد تا دیگران به این رفتار عجولانه و غیر منطقى در رسانه هاى برون مرزى تأکید کنند.
کار عاقلانه مهندس محسن مهر علیزاده در بر کنارى فرماندار یاد شده را باید پایبندى دولت و احترام متقابل به اصحاب رسانه توصیف نمود اما چه خوب است در شوراها و کارگروهاى سیاسى ، اجتماعى که با حضور مدیران ارشد برپا مى شود خط قرمز رفتار مدیران نه تنها با خبرنگاران که وظیفه پیگیرى مطالبات عمومى دارند بلکه در برخورد با ارباب رجوع نیز تعیین گردد.
همین آقاى فرماندار معزول نمى دانسته و یا خود را به ندانستن مصلحتى زده بود که صاحب دوربین مقابلش با کمترین حقوق منعکس کننده عملکرد او بوده همان انعکاس خبرى که مدیران را در ارزیابى هاى مدیران بالا دستى و افکار عمومى شاخص مى کند.
شاید فرماندار معزول در این گمان بوده که شغل حرفه اى روزنامه نگار مقابل او به میمنت حضور ایشان است غافل از آنکه چرخش مدارِ مقبولیت عمومى مسئولان نیز با قلم فرسایى همان خبرنگار امکان پذیر است.
اى کاش زمانى بیاید که برخى مدیران ما به جاى هراس از اصحاب رسانه آنچنان داراى کارنامه روشنى باشند که فراخوان جشنواره نقد و بررسى عملکرد خود را به رسانه ها بدهند. مگر جز این بود که مرحوم دکتر حبیبى حقوق دان برجسته و دولتمرد توانمند در قامتِ معاون اول رئیس جمهور پیگیر نقدهاى مرحوم صابرى فومنى ” گل آقا” بود او و بسیارى دیگر از روح قانون اساسى با خبر بودند که در برابر یک خبرنگار هرگز برآشفته نشدند.
با این حال عزل ستودنى فرماندار یاد شده از سوى استاندار اصفهان در دفاع از اصحاب رسانه ، بعنوان نقطه عطفى در کارنامه دولت و به معناى احترام به اصل رکن چهارم دمکراسى یعنى اصحاب “رسانه و مطبوعات “ماندگار خواهد بود.