با همت و تلاش مجتبی صفایی هنرمند استهبانی کتاب سنگ و سینه منتشر شد .

این مجموعه شامل تدوین و آوانگاری اشعارِ بیست نوحه قدیمی است که درآیین‏ های چک‏چکو و سینه دوری شهرستان استهبان هر ساله خوانده و اجرامی ‏شود.

در بخش‏هایی از این کتاب توضیحاتی درباره موسیقیِ مذهبی ـ به ‏ویژه نوحه، تاریخچه استهبان، سازِ سنگ (چک‏چکو)، و آیینِ سنگ‏زنی ـ جهتاستفاده بیشترِ خوانندگان آمده است.
البته درک بخش‏هایی از کتاب فقط برای کسانی ممکن است که از علومِ اولیه موسیقی آگاهی دارند. با وجود این، سعی بر این بوده که مخاطبِ این کتاب همگان باشند؛ چه آن‏هایی که با موسیقی آشنا هستند چه علاقه‏ مندان به فرهنگِ ایران و استهبان که بی‏ اطلاع از علم
موسیقی‏ اند.

سنگ و سینه مجتبی صفایی

ثبت و ضبطِ این بیست نوحه می ‏تواند در کشفِ مجهولاتِ اتنوموزیکولوژیِ منطقه سودمند باشد؛
می‏ تواند تذکری باشد از خاطره قومی‏ مان و می‏ تواندمعیار آفرینشِ نواهای تازه باشد.
یادمان نرود که موسیقی، در کنار زبان، شاخص ‏ترین بخشِ هویّتِ فرهنگیِ ماست!
یادمان نرود امروز فصلِ برگ‏ریزانِ فرهنگِ شفاهیِ ایران است! و یادمان نرود موسیقیِ قدسی و مذهبی و آیینیِ ایران مظلوم‏تر از ماهیّتِ مظلومِ موسیقیِ نواحی و مناطق ایران است.

اگر در مکتوباتی که تا امروز در باب نوحه و آوانگاریِ موسیقیِ مذهبی نگاشته شده بنگریم، آنچه دستگیرمان می‏ شود بسی کمتر از دستمایه ما از کاوُش در کتب تعزیه یا آوانگاریِ موسیقیِ نواحیِ غیر‏مذهبی خواهد ‏بود.
زیرا پژوهشگرانِ موسیقیِ نواحی بیشتر میل به کاوُشِ تعزیه داشته ‏اند تا نوحه. نیز، استادان فن، که از دهه‏ های پیش آوانگاریِ موسیقیِ نواحی را آغاز کرده‏اند، کمتر به موسیقیِ مذهبی پرداخته‏‏ اند.

کتاب سنگ و سینه در یکصد صفحه در ۱۲۵۰ نسخه و توسط توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است