کسب و کارهای خانگی یکی از جذابترین انواع کسب و کار است در اینجا منظور ما از کسب و کار خانگی فعالیت اقتصادی است که در محل سکونت شخصی و با کمک امکانات منزل راه اندازی می­شود. استفاده از فضا و منابع  ارزان منزل هزینه راه اندازی آن را پایین آورده است همچنین ریسک کمتر و ساعات کاری اختیاری، این نوع کسب  و کار را به یکی از جذابترین کسب و کارهای جهان تبدیل کرده است، کسب و کار خانگی در خانه شکل می­گیرد و انعطاف بیشتری به زندگی می­دهد.

از آن جایی که این نوع کسب و کارها از امکانات منزل بهره می­گیرد در صورت بروز رکودهای اقتصادی بیشتر دوام می­آورند. برای راه اندازی کسب و کار خانگی معمولا نیاز به مجوز نیست. ایحاد توازن بین مسئولیت های خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و رفت و آمد، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیر رسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضای خانواده از مزایای اصلی این نوع کسب و کار است. به عنوان مثال این نوع کسب و کار، فعالیت­هایی مانند صنایع دستی، تهیه غذا، کیف و کفش، تولید محصولات کشاورزی، پرورش انواع پرندگان، پرورش ماهی آکواریومی، منسوجات و …. را می­تواند شامل شود.

در تایوان نقطه جهش اقتصادی بر مبنای شعار :”هر خانه یک کارخانه و هر کارخانه، خانه است”، از کسب و کارهای خانگی آغاز شده است و امروزه این شکل از فعالیت­های اقتصادی با بیش از هشتاد درصد از اقتصاد این کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم رابطه دارد.

-مزایای کسب و کار خانگی نسبت به دیگر کسب و کارها

کسب و کار خانگی در مقایسه با دیگر کسب و کارها مزایای و برتری هایی دارد که در اینجا به آن اشاره می­شود:

۱: آزادی و استقلال عمل بیشتر

۲: ساعات کاری انعطاف پذیر

۳: ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی

۴: پایین بودن هزینه راه اندازی کسب و کار

۵: پایین بودن میزان ریسک

۶: امکان کار کردن پاره وقت

۷: متناسب با ویژگی های جسمی افراد معلول و کم توان

۸: احتمال موفقیت بیشتر

نکاتی که می­ بایست برای راه اندازی کسب و کار خانگی در نظر بگیرید:

-درباره ایده کسب و کارتان تحقیق کنید. بررسی کنید تا چه حد ایده تان تازه و بدیع است. همچنین امکان عملی بودن آن را نیز با توجه به شرایط و امکانات­تان بررسی کنید.

-درباره بازار محصول یا خدمات مورد نظر اطلاعات کسب کنید. دقیقا آگاه باشید محصول یا خدماتی که عرضه خواهید کرد، در مقایسه با محصول یا خدماتی که دیگران عرضه می­کنند چه برتری یا مزیتی دارد و چرا مشتریان تولیدات یا خدمات شما را خواهند خرید.

-محل کار خودتان را تعیین کنید. درباره محل دقیق انجام فعایت های مربوط به کسب و کارتان بررسی کنید. نوع کسب و کار با تعیین محل آن رابطه مستقیم دارد. اگر می­توانید در منزل محل جداگانه ای را به کار خود اختصاص دهید به این ترتیب تمرکز شما در کار بیشتر خواهد شد.

-مشارکت دیگر اعضای خانواده را جلب کنید. کارها و امور مربوط به کسب و کارتان را با دیگر اعضای خانواده در میان بگذارید. راه اندازی کسب و کار در منزل بدان معناست که شما وقت زیادی را با خانواده خود خواهید بود.

-نام مناسبی برای کسب و کارتان انتخاب کنید. اولین بازاریابی شما نام کسب و کارتان خواهد بود. پس آن را به خوبی انتخاب کنید و به خاطر داشته باشید که اسم خوب معمولا مخاطبان را سریع تر و راحت تر جذب می­کند.

-اسباب و تجهیزات مناسب برای کسب و کارتان تهیه کنید.فناوری پیشرفته به کارآفرینی که در منزل فعالیت دارد این امکان را می­دهد که با شرکت های دیگر به خوبی رقابت کند. اگر کسب و کار شما به گونه ای است که نیاز به برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی دارید، سعی کنید خط تلفن جداگانه، رایانه، چاپگر وو دستگاه نمابر برای کار خود تهیه کنید.

-پوشش مناسب و درخور برای کسب و کارتان فراهم کنید. اگر نوع کسب و کار شما طوری است که مراجعه کننده دارید، حتما پوشش مناسب و درخور آن داشته باشید. نوع پوشش شما و تناسب آن با کسب و کارتان نشانگر میزان علاقمندی و توجه شما به آن است.

-یک صندوق پستی به کسب و کارتان اختصاص دهید. برای دور ماندن از مزاحمت و داشتن امنیت لازم در محل سکونت خود، در مکاتبات پستی از درج آدرس به جای صندوق پستی پرهیز کنید.

-حساب بانکی برای کسب و کارتان باز کنید. همیشه سعی کنید حساب های مربوط به کسب و کارتان از هزینه ها و مخارج زندگی­تان جدا باشد. این موضوع باعث می­شود که حساب های سود و زیان کسب و کارتان از شفافیت لازم برخوردار باشد.

-ارتباط بیشتری با افراد و گروه های مختلف برقرار کنید. برای دسترسی راحت مشتریان به شما کارتی چاپ کنید که معرف کسب و کار و فعالیت هایتان باشد. علاوه بر آن داشتن ارتباط زیاد با افراد مختلف در بازاریابی محصولات و خدمات شما نیز بسیار مفید است.

-از داشتن کسب و کار در منزل خجالت و واهمه نداشته باشید، بلکه به آن افتخار کنید. شاید در دهه های پیشین کار کردن در منزل به ویژه برای آقایان چندان وجهه خوبی نداشت اما امروز با پیشرفت­هایی که در وسایل ارتباطی به وجود آمده کسب و کار خانگی نزد همگان محترم است و شما می­توانید به آن ببالید.

چگونه کسب و کار مناسب خود را انتخاب کنیم:

یک کسب و کار خانگی مناسب، کسب و کاری است که بر علاقه­مندی ها  و توانایی­های شما منطبق بوده و  در عین حال محصولات و خدمات آن مورد نیاز جامعه باشد. برای انتخاب یک کسب و کار خانگی مناسب پرسشنامه و لیست زیر کمک خوبی در این راه خواهد بود:

۱: بر اساس تحصیلات، کسب و کارهای حال یا گذشته و هرگونه علاقمندی و سرگرمی ویژه شغل مورد نظرتان را نتخاب کنید. کدام زمینه تخصصی می­تواند پایه ای برای شغل شما باشد؟

۲: چه تجربیاتی در سوابق­تان می­تواند شما را به این کسب و کار متمایل سازد؟

۳: افراد در رابطه با انجام درست چه کاری شما را مخاطب قرار میدهند؟ مثلا کسی به شما بگوید” می­دونی تو بایستی فلان شغل را شروع کنی یا این که توی این کار خیلی واردی” بیشترین تمایل خود را به انجام چه کاری می­دانید؟ حالا به این سوالات فکر کنید:

-در زمان بیکاری چه کاری را دوست دارید انجام دهید؟

-برای چه کارهایی سریع از رختخواب بیرون می­آیید؟

-از خواندن چه مجله، روزنامه، وب سایت یا کتابی لذت میبرید؟

-چه عنوان هایی از روزنامه یا خبر نظر شما را جلب می­کند؟

-در زمان کودکی انجام چه کاری را بسیار دوست داشتید؟

-چه چیزی را همیشه تکرار می­کنید که بالاخره یک روزی آن را انجام می­دهید؟

-اگر یک روز از عمرتان باقی مانده باشدبا نگاهی به گذشته آرزوی انجام چه کاری را دارید؟

۴: دوست دارید چقدر با مردم سرو کار داشته باشید؟ تمام اوقات؟ دوره ای؟ نه به هیچ عنوان؟ جواب به این سوال میتواند به چگونگی رویارویی با مشتریان کمک کند.

۵: برای میزان ساعات کار در هفته کدام را ترحیج می­دهید؟ کار تمام وقت یا نیمه وقت؟

۶: مقدار درآمدتان چقدر است؟ دوست دارید درآمد هفتگی، ماهیانه یا سالیانه شما چقدر باشد؟

۷: چه منابعی را در زمینه اموال، تجهیزات، و اطلاعات در اختیار دارید؟ این منابع می­تواند اساس کار شما را تشکیل دهد.

۸: آیا می­خواهید شغلی را از ابتدا آغاز کنید یا نمایندگی عرضه مستقیم محصولات برخی کارخانجات را ترجیح می­دهید؟

حال با توجه به پاسخ­های فوق، شش موضوع یا زمینه­ای که راجع به آن اطلاعات بیشتری دارید یا بیشترین صلاحیت را دارید و یا داراری بیشترین تجربه و تخصص هستید را فهرست کنید.

نوبت به آن می­رسد که چه مهارتی دارید؟ در این مرحله شش مورد از بهترین مهارت ها، استعدادها، توانایی­ها، قابلیت ها و یا ظرفیت های خود را فهرست کنید. حالا شما دو فهرست در دست  دارید که می­توانید هر فهرست را بر اساس علایق و توانمندی­های خود الویت بندی کنید. با این لیست کوتاه قادر با ایجاد یک دید کلی از کار خود هستید که می­توانید بهترین جواب برای آنچه که درباره آن اطلاع دارید، آنچه که در آن مهارت دارید و از آن لذت می­برید را فراهم کنید.(برگرفته از کتاب کارآفرینی پیشرفته نوشته محمد احمد پور داریانی)

 

زهره کامران آزاد

دبیر کانون کارآفرینی استان فارس

رییس کارگروه تخصصی بانوان کارآفرین فارس

 

پی نوشت :

استهبانی دیگر

چاپ شده در ۵ماره  نشریه استهبانی دیگر