کسب و کارهای خانگی یکی از جذابترین انواع کسب و کار است در اینجا منظور ما از کسب و کار خانگی فعالیت اقتصادی است که در محل سکونت شخصی و با کمک امکانات منزل راه اندازی میشود. استفاده از فضا و منابع ارزان منزل هزینه راه اندازی آن را پایین آورده است همچنین ریسک کمتر و ساعات کاری اختیاری، این نوع کسب و کار را به یکی از جذابترین کسب و کارهای جهان تبدیل کرده است، کسب و کار خانگی در خانه شکل میگیرد و انعطاف بیشتری به زندگی میدهد.
از آن جایی که این نوع کسب و کارها از امکانات منزل بهره میگیرد در صورت بروز رکودهای اقتصادی بیشتر دوام میآورند. برای راه اندازی کسب و کار خانگی معمولا نیاز به مجوز نیست. ایحاد توازن بین مسئولیت های خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و رفت و آمد، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیر رسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضای خانواده از مزایای اصلی این نوع کسب و کار است. به عنوان مثال این نوع کسب و کار، فعالیتهایی مانند صنایع دستی، تهیه غذا، کیف و کفش، تولید محصولات کشاورزی، پرورش انواع پرندگان، پرورش ماهی آکواریومی، منسوجات و …. را میتواند شامل شود.
در تایوان نقطه جهش اقتصادی بر مبنای شعار :”هر خانه یک کارخانه و هر کارخانه، خانه است”، از کسب و کارهای خانگی آغاز شده است و امروزه این شکل از فعالیتهای اقتصادی با بیش از هشتاد درصد از اقتصاد این کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم رابطه دارد.
-مزایای کسب و کار خانگی نسبت به دیگر کسب و کارها
کسب و کار خانگی در مقایسه با دیگر کسب و کارها مزایای و برتری هایی دارد که در اینجا به آن اشاره میشود:
۱: آزادی و استقلال عمل بیشتر
۲: ساعات کاری انعطاف پذیر
۳: ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی
۴: پایین بودن هزینه راه اندازی کسب و کار
۵: پایین بودن میزان ریسک
۶: امکان کار کردن پاره وقت
۷: متناسب با ویژگی های جسمی افراد معلول و کم توان
۸: احتمال موفقیت بیشتر
نکاتی که می بایست برای راه اندازی کسب و کار خانگی در نظر بگیرید:
-درباره ایده کسب و کارتان تحقیق کنید. بررسی کنید تا چه حد ایده تان تازه و بدیع است. همچنین امکان عملی بودن آن را نیز با توجه به شرایط و امکاناتتان بررسی کنید.
-درباره بازار محصول یا خدمات مورد نظر اطلاعات کسب کنید. دقیقا آگاه باشید محصول یا خدماتی که عرضه خواهید کرد، در مقایسه با محصول یا خدماتی که دیگران عرضه میکنند چه برتری یا مزیتی دارد و چرا مشتریان تولیدات یا خدمات شما را خواهند خرید.
-محل کار خودتان را تعیین کنید. درباره محل دقیق انجام فعایت های مربوط به کسب و کارتان بررسی کنید. نوع کسب و کار با تعیین محل آن رابطه مستقیم دارد. اگر میتوانید در منزل محل جداگانه ای را به کار خود اختصاص دهید به این ترتیب تمرکز شما در کار بیشتر خواهد شد.
-مشارکت دیگر اعضای خانواده را جلب کنید. کارها و امور مربوط به کسب و کارتان را با دیگر اعضای خانواده در میان بگذارید. راه اندازی کسب و کار در منزل بدان معناست که شما وقت زیادی را با خانواده خود خواهید بود.
-نام مناسبی برای کسب و کارتان انتخاب کنید. اولین بازاریابی شما نام کسب و کارتان خواهد بود. پس آن را به خوبی انتخاب کنید و به خاطر داشته باشید که اسم خوب معمولا مخاطبان را سریع تر و راحت تر جذب میکند.
-اسباب و تجهیزات مناسب برای کسب و کارتان تهیه کنید.فناوری پیشرفته به کارآفرینی که در منزل فعالیت دارد این امکان را میدهد که با شرکت های دیگر به خوبی رقابت کند. اگر کسب و کار شما به گونه ای است که نیاز به برقراری ارتباط تلفنی و اینترنتی دارید، سعی کنید خط تلفن جداگانه، رایانه، چاپگر وو دستگاه نمابر برای کار خود تهیه کنید.
-پوشش مناسب و درخور برای کسب و کارتان فراهم کنید. اگر نوع کسب و کار شما طوری است که مراجعه کننده دارید، حتما پوشش مناسب و درخور آن داشته باشید. نوع پوشش شما و تناسب آن با کسب و کارتان نشانگر میزان علاقمندی و توجه شما به آن است.
-یک صندوق پستی به کسب و کارتان اختصاص دهید. برای دور ماندن از مزاحمت و داشتن امنیت لازم در محل سکونت خود، در مکاتبات پستی از درج آدرس به جای صندوق پستی پرهیز کنید.
-حساب بانکی برای کسب و کارتان باز کنید. همیشه سعی کنید حساب های مربوط به کسب و کارتان از هزینه ها و مخارج زندگیتان جدا باشد. این موضوع باعث میشود که حساب های سود و زیان کسب و کارتان از شفافیت لازم برخوردار باشد.
-ارتباط بیشتری با افراد و گروه های مختلف برقرار کنید. برای دسترسی راحت مشتریان به شما کارتی چاپ کنید که معرف کسب و کار و فعالیت هایتان باشد. علاوه بر آن داشتن ارتباط زیاد با افراد مختلف در بازاریابی محصولات و خدمات شما نیز بسیار مفید است.
-از داشتن کسب و کار در منزل خجالت و واهمه نداشته باشید، بلکه به آن افتخار کنید. شاید در دهه های پیشین کار کردن در منزل به ویژه برای آقایان چندان وجهه خوبی نداشت اما امروز با پیشرفتهایی که در وسایل ارتباطی به وجود آمده کسب و کار خانگی نزد همگان محترم است و شما میتوانید به آن ببالید.
چگونه کسب و کار مناسب خود را انتخاب کنیم:
یک کسب و کار خانگی مناسب، کسب و کاری است که بر علاقهمندی ها و تواناییهای شما منطبق بوده و در عین حال محصولات و خدمات آن مورد نیاز جامعه باشد. برای انتخاب یک کسب و کار خانگی مناسب پرسشنامه و لیست زیر کمک خوبی در این راه خواهد بود:
۱: بر اساس تحصیلات، کسب و کارهای حال یا گذشته و هرگونه علاقمندی و سرگرمی ویژه شغل مورد نظرتان را نتخاب کنید. کدام زمینه تخصصی میتواند پایه ای برای شغل شما باشد؟
۲: چه تجربیاتی در سوابقتان میتواند شما را به این کسب و کار متمایل سازد؟
۳: افراد در رابطه با انجام درست چه کاری شما را مخاطب قرار میدهند؟ مثلا کسی به شما بگوید” میدونی تو بایستی فلان شغل را شروع کنی یا این که توی این کار خیلی واردی” بیشترین تمایل خود را به انجام چه کاری میدانید؟ حالا به این سوالات فکر کنید:
-در زمان بیکاری چه کاری را دوست دارید انجام دهید؟
-برای چه کارهایی سریع از رختخواب بیرون میآیید؟
-از خواندن چه مجله، روزنامه، وب سایت یا کتابی لذت میبرید؟
-چه عنوان هایی از روزنامه یا خبر نظر شما را جلب میکند؟
-در زمان کودکی انجام چه کاری را بسیار دوست داشتید؟
-چه چیزی را همیشه تکرار میکنید که بالاخره یک روزی آن را انجام میدهید؟
-اگر یک روز از عمرتان باقی مانده باشدبا نگاهی به گذشته آرزوی انجام چه کاری را دارید؟
۴: دوست دارید چقدر با مردم سرو کار داشته باشید؟ تمام اوقات؟ دوره ای؟ نه به هیچ عنوان؟ جواب به این سوال میتواند به چگونگی رویارویی با مشتریان کمک کند.
۵: برای میزان ساعات کار در هفته کدام را ترحیج میدهید؟ کار تمام وقت یا نیمه وقت؟
۶: مقدار درآمدتان چقدر است؟ دوست دارید درآمد هفتگی، ماهیانه یا سالیانه شما چقدر باشد؟
۷: چه منابعی را در زمینه اموال، تجهیزات، و اطلاعات در اختیار دارید؟ این منابع میتواند اساس کار شما را تشکیل دهد.
۸: آیا میخواهید شغلی را از ابتدا آغاز کنید یا نمایندگی عرضه مستقیم محصولات برخی کارخانجات را ترجیح میدهید؟
حال با توجه به پاسخهای فوق، شش موضوع یا زمینهای که راجع به آن اطلاعات بیشتری دارید یا بیشترین صلاحیت را دارید و یا داراری بیشترین تجربه و تخصص هستید را فهرست کنید.
نوبت به آن میرسد که چه مهارتی دارید؟ در این مرحله شش مورد از بهترین مهارت ها، استعدادها، تواناییها، قابلیت ها و یا ظرفیت های خود را فهرست کنید. حالا شما دو فهرست در دست دارید که میتوانید هر فهرست را بر اساس علایق و توانمندیهای خود الویت بندی کنید. با این لیست کوتاه قادر با ایجاد یک دید کلی از کار خود هستید که میتوانید بهترین جواب برای آنچه که درباره آن اطلاع دارید، آنچه که در آن مهارت دارید و از آن لذت میبرید را فراهم کنید.(برگرفته از کتاب کارآفرینی پیشرفته نوشته محمد احمد پور داریانی)
زهره کامران آزاد
دبیر کانون کارآفرینی استان فارس
رییس کارگروه تخصصی بانوان کارآفرین فارس
پی نوشت :
چاپ شده در ۵ماره نشریه استهبانی دیگر