بیانیه انجمن پیشگامان خورشید استهبان در خصوص قطع گسترده درختان و تخریب تفرج گاه مرغک رونیز

به نام خداوند جان و خرد

درخت افکن بود کم زندگانی
بدرویشی کشد نخجیر بانی

? #درخت در نمادشناسی اسطوره ای جهان یکی از مقدس ترین نمادهاست. به خصوص در فرهنگ ایرانیان چه پیش و چه پس از اسلام همواره درخت نمادی از ارزشمندی و تقدس بوده است.
نمادی پیچیده راز آلوده که نشانه ی حیات و زندگی ست.

?خداوند در قرآن کریم در آیات بسیاری از درختان با تعبیرهای زیبا یاد می کند و سبزی و گیاهان را جلوه حیات و زندگی معرفی می کند حتا بهشت موعود را به باغ های زیبا با درختان بسیار توصیف نموده.

?همچنین روایات گوناگونی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین در مورد قداست درختان و کوشش در حفظ و نگهداری آن و مذمت در قطع آنها نقل شده است. یکی از رایج ترین احادیث پیامبر اسلام این است که می فرماید: شکستن شاخه درختان مانند شکستن بال فرشتگان است.

☘در فهم کژ تاب ما از مدرنیته و پیشرفت همین بس که چشم انداز شهرهایمان را خلاصه به برج های بی روح سر به فلاک کشیده سیمانی کرده ایم و حضور سبز درختان آرامش بخش را فراموش کرده ایم.

?نادیده انگاشتن زیبایی چشم اندازها و آرامش خاطر شهروندان به خصوص در این خطه که بخاطر سرسبزی اش، سالانه میزبان تعداد زیادی گردش گر از سراسر کشور است قابل توجیه نیست!
گذشته از آن که در شهرهای توریستی می بایست سرانه فضای سبز آن افزایش یابد، شهروندان آن شهر نیز باید از حقوق حقه خود یعنی استفاده از فضای سبز محله ای برخوردار باشند.

?در همین راستا خبرهایی ناگوار از #تخریب درختان چندصد ساله و نابودی تفرج گاه #مرغک #رونیز به گوش رسید که خشم و اندوه همشهریان رونیزی و دوست داران #محیط_زیست شهرستان را برانگیخت.

?بدینوسیله اعضای #انجمن #پیشگامان_خورشید #استهبان به عنوان هم یاران طبیعت و حامی زیست مان سبز، اعتراض خود را نسبت به قطع درختان اعلام می دارد.

?کمترین توقع این است که دستگاه های مرتبط و ناظر بر این امور ضمن واکاوی اتفاق رخ داده با خاطیان برخورد قاطع کنند و زین پس اجازه چنین اعمالی را به هیچ شخص یا ارگانی تحت هیچ شرایطی نداده و پیگیر این مهم باشد.

?لازم به ذکر است در صورت نیاز و عدم برخورد از سوی سازمان های مربوطه، انجمن پیشگامان خورشید استهبان طی روزهای آینده با مشورت وکلای حقوقی متخصص در زمینه محیط زیست، این اقدام نابخردانه را از طریق مجاری قضایی با طرح دعوی به جد پیگیری خواهد کرد.

?انجمن پیشگامان خورشید استهبان

برگرفته از کانال انجمن پیشگامان خورشید :
@pishgamannewsest