به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا   مراسم تودیع و معارفه ریاست دادگستری شهرستان استهبان با حضور حجه الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس، دکتر بحرینی دادستان مرکز استان فارس، دکتر زارع رئیس اداره حفاظت اطلاعات دادگستری کل استان فارس، دکتر زارعی معاون مالی و پیشتیبانی دادگستری استان فارس،دکتر فاتحی معاون پیشگیری از وقوع جرم استان فارس، مهندس کارگر فرماندار استهبان، حجه الاسلام و المسلمین ساجدی امام جمعه استهبان، اعضای شورای اداری و شورای تأمین، یعقوب رزاقی رئیس سابق دادگستری استهبان و حامد استوار رئیس دادگستری جدید استهبان در روز شنبه مورخ ۹ مهر ماه ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این مراسم در ابتدا رزاقی گفت: هم اکنون که به مشیت الهی و صلاح دید حجه الاسلام و المسلمین موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس و معاونینشان و به جهت اعتماد دیگری که به بنده داشتند و برای خدمتگذاری در سنگر دیگری اینجانب را انتخاب کرده اند فرصت را مغتنم شمرده و به پاس همکاری محبت و لطف همه ی همکاران قضایی و اداری خودم در دادگستری کامل تقدیر و تشکر دارم. با اذعان این حقیقت آنچه در اجرای بهتر و مطلوبتر وظایف و اختیارات دستگاه قضایی در این شهرستان الخصوص در حوزه تسریع در رسیدگی به پرونده ها، کاهش اطاله ی دادرسی،تکریم ارباب رجوع، پیشگیری از وقوع جرم حقوق عامه، توجه به شعار سال و همه ی اقداماتی و موفقیت های که در این مدت اتفاق افتاده است لطف پرورگار و وظیفه اینجانب و حاصل تلاش تمامی همکاران در این حوزه قضایی بوده است.و چنان که نواقصی وجود دارد حقیر با تمام وجود می‌پذیرم و خدا راه شاهد میگرم که عمدی در کار نبوده و خارج از علم و یا توان بنده بوده است.

رزاقی در پایان گفت: عرض تبریک دارم خدمت برادر بزرگوار جناب آقای استوار که به سمت رئیس دادگستری استهبان منصوب شده اند و تشکر می کنم از رئیس کل دادگستری به جهت انتخاب شایسته ی آقای استوار.

در ادامه مهندس کارگر فرماندار استهبان ضمن خوش آمد گویی به حجه الاسلام و المسلمین موسوی رئیس دادگستری کل استان فارس و امام جمعه ساجدی و همه مدعوین حاضر در جلسه گفت: امروز روز تکریم برادری بزرگوار است الحق و انصاف بنده این بزرگوار را به عنوان برادر برای خودم میدانستم، خدا توفیق داد در مدتی که خدمتگزار مردم شریف وانقلابی استهبان هستیم با این برادر ارجمند آشنا شویم.

همچنین در ادامه گفت: اینکه اخلاق مدار باشی و توام با اخلاق مداری صلابت و استدلال قاضی هم داشته باشی نکته ی مهمی است که در وجود همه ی قضات جمهوری اسلامی ایران هست و بنده به عینه این اخلاق‌مداری را در وجود آقای رزاقی دیدم و ان شالله در سنگر جدیدی هم که پیش بینی شده است همچون استهبان به درخشند.

کارگر در ادامه خطاب به رئیس جدید دادگستری استهبان گفت:خیر مقدم عرض میکنیم خدمت آقای استوار که از امروز ریاست دادگستری استهبان را برعهده خواهد گرفت. در خدمت این برادر بزرگوار در مجموعه شورای تامین خواهیم بود تا ان شالله بتوانیم همه ی مان خدمتگذار این نظام باشیم.

حجه الاسلام و المسلمین ساجدی امام جمعه استهبان با بیان اینکه آرزوی بزرگ همه ی شیعیان بلکه همه مستضعفین عالم ظهور منجی آخر الزمان است گفت: برای اینکه دوران ظهور را برای ما توصیف کنند در روایات معمولا یک اصل مهم به کار برده اند تا اهیمت عدالت را بفیهم که همین نکته کافی است یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.

حجه الاسلام و المسلمین ساجدی در بحث اهمیت دادگستری بیان کرد:در جنگ بین ظلم و عدل پیچیدگی های خیلی شدیدی و مصدایق روز و جدید در سطح عالم وجود دارد و این را نمی‌شود نفی کرد اهمیت قوه قصاییه و دادگستری ها دقیقا به همین موضوع برمی‌گردد. نهاد مهم متکلف عدالت هستند. به میزانی که در این عرصه بسیار سخت خوب عمل شود سرمایه ای اجتماعی نظام اسلامی هم بالا میرود و اگر خدایی نکرده نقصی وجود داشته باشد مهم تر از اینکه به درستی با یک مجرم یا یک ظالم برخورد نشود،شکسته شدن سرمایه اجتماعی نظام است. کسی از در دادگاه بیرون بیاید و در حقش اجحافی شده باشد به همین خاطر به نظامی توهین کند که برایش این همه شهید و این همه تلاش مخلصانه تقدیم شده است این یعنی شکسته شدن سرمایه اجتماعی نظام.

امام جمعه استهبان در ادامه گفت:

نکاتی که باید در این قضیه مورد توجه قرار بگیرد پیوست های قضایی است. خلائی که در دادگستری ها داریم و باید به سمت پر کردند آن پیش برویم اینکه پیوست های کار باید محقق شود. در بحث طلاق که آمار وحشتناکی داریم در کل کشور ما فقط یک وظیفه ای که قانون به دوش من گذاشته است را انجام میدهیم و تمام. قاضی میگوید زوج بروند مشاوره ولی واقعا این مشاوره اتفاق می افتد به صورت حقیقی به صورت شایسته؟در بسیاری از این عرصه ها این خلا وجود دارد. وظایف قانونی انجام می‌دهیم اما پیوست های روان شناختی این مسئله پیوست های دینی و مذهبی این مسئله انجام نمی‌شود.درست است که میگویند وظیفه ما نیست با این حجم از سنگینی کار ولی خروجی کار، نتیجه ای مفیدی برای جامعه نمیشود و به صورت جزیره ای عمل کرده ایم اگر این پیوست را به درستی نبینیم.

ایشان در مورد رزاقی رییس سابق دادگستری استهبان گفت:

بعضی ها کار های خوب میکنند ولی خوب انجامش نمیدهند نتیجه این میشود که مردم راضی نیستند کار خوب کردن را باید خوب انجام داد. نقطه ی قوت آقای رزاقی همانطور که همه گفتند حسن خلق و تعاملی که با بقیه دارند است که بخشی از آن خدادادی و بخشی از آن هم اکتسابی است که ان شالله در هر جا که هستند این خصوصیت را روز افزون کنند.

حجه الاسلام و المسلمین موسوی رییس کل دادگستری استان فارس در مراسم تودیع و معارفه ریاست دادگستری استهبان گفت:

در آستانه میلاد سراسر نور حضرت محمد (ص)هستیم،خداوند نعمت خوبی به ما داده است و در جنوب استان فارس وحدت بین شیعه و سنی وجود دارد.

ایشان در ادامه گفت:کار هایتان را به خاطر خدا خلاص مخلص انجام دهید. حتما کسی که باید ببیند میبیند،فردای قیامت همه ی این کار ها ریز به ریز حساب و کتاب دارد. حواسمان باشد که خدایی نکرده فردای قیامت بخواهیم جواب دهیم.

حجه الاسلام و المسلمین موسوی خطاب به قضات حاضر در جلسه گفت:همه ی کار هایتان را بررسی کنید و اقدام کنید،اگر در کارهایمان دقت نکنیم با این همه پرونده های مختلفی که وجود دارد حق کسی را عالمانه ضایع خواهد شد. خدا کند نیاید روزی که ما حق کسی را حتی تعمدا ضایع کنیم. اما بررسی کنیم دقت کنیم وظایف ما را منسب قضایی گفته میشود نه شغل قضایی ۷ صبح برویم ۲ بعد از ظهر بگردیم وجود ندارد. باید با روحیه ی انقلابی تلاش کرد تا کار ها پیش بروند.

رییس کل دادگستری استان فارس در مورد یعقوب رزاقی گفت: اقای رزاقی الان در استهبان مسولتی ندارد ولی الان همه دارند در مورد ایشان خوب قضاوت می‌کنند. کسی که اختیار داشته از اختیارش خوب استفاده کرده است به نفع مردم و دادگستری استفاده کرده است الان هم بدون اینکه ایشان هیچ نفعی برایتان داشته باشد از ایشان تعریف میکنید این سرمایه ی اقای رزاقی است.

حجه الاسلام و المسلمین موسوی در مورد شهرستان استهبان و رئیس جدید دادگستری استهبان گفت: نسبت به استهبان هم حساس هستند شهرستان قرآنی و با اصالتی است و حاکم این شهر باید انسان کاردان و مسلمانی باشد اقای استوار هم که استهبان آمده اند همین روحیه ها دارند باید روحیه انقلابی داشته باشیم همه ی ما هم میدانیم اگر کسی بخواهد به کار های عادی برسد این مسولیت را نمی‌تواند قبول کند.

حجه الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی در ادامه گفت:مسئله بعدی که رئیس قوه به آن خیلی تاکید می‌کنم تکریم مردم است و خوش برخوردی با مردم است کار مردم راه انداختن یکی از مصداق های تکریم مردم است.کار مردم امروز و فردا نکنید و مردم را سرگردان کردن مرضی رضای خدا نیست. توجه به برنامه های استان، یک سری برنامه دادگستری کل ابلاغ کرده است که باید تا پایان سال انجام شود حواستان جمع باشد روی سلامت قضات روی رفتار قضات دقت شود.

وی در ادامه گفت:

امیرالمؤمنین می فرمایند مستحب است قاضی اسامی زندانیان داشته باشد و هر روز به آن نگاه کند.قضات محترم کاری کنید که مردم اگر خواستن در استهبان فردی خوب معرفی کنند یکی از قاضی ها را مثال بزنند.

امسال سال انتخابات است نهایت تلاشتان را کنید و طوری کار کنید که مردم بگویند فرماندار دارد با عدالت برخورد می‌کند قضات دارند با عدالت برخورد می‌کنند پس ما میایم پای صندوق های رای.

در پایان استوار رئیس جدید دادگستری استهبان از برنامه آینده خود در دادگستری استهبان گفت.

لازم به ذکر است حامد استوار در مسولیت قبلی خود رئیس دادگستری فیروزآباد بوده است.

 

منبع : استهبان آنلاین