مهندس عبدالرحمان جوکار شهردار استهبان شش ماه پس از قبول مسئولیت به عنوان شهردار استهبان ، در نشست با رسانه ها گزارش عملکرد این شش ماه را ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا  شهردار استهبان با اشاره به اینکه در طول یکسال قبل از شروع به کار ایشان به جز یک مدت کوتاه سه ماهه شهرداری استهبان با سرپرست اداره شده بود و حوزه اختیارات سرپرست ها به گونه ای است که خواه نا خواه باعث عدم حصول نتیجه قابل قبول در انجام کار مردم و مراجعان در حوزه های مختلف می شد ، بنای شروع کار را برای حل و فصل تمام کارهایی که از قبل مانده بود گذاشتیم که بحمدالله نتایج خوبی هم در این زمینه حاصل شد.

مهندس جوکار با اشاره به قیمت بالای زمین و مسکن در استهبان و لزوم انجام اقداماتی جهت برطرف نمودن این مشکل ادامه داد: با عقد قرارداد با یک مشاوره خبره در زمینه طرح تفضیلی خواسته خود را مبنی بر تراکم درطبقات، افزایش سطح اشغال، و.. مطرح طی جلسات متعدد با همکاران واعضای محترم شورای اسلامی شهر ونهایتا ارجاع به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ارایه شد و همچنین با استاندار محترم ومعاون محترم امور عمرانی ایشان، مدیر کل محترم دفتر فنی مدیرکل محترم دفتر شهری استانداری مدیر کل محترم راه و شهرسازی برای اخذ این مجوز وارد مذاکره شدیم و تا اسفند ۱۴۰۱ طرح لازم تهیه و در فروردین ۱۴۰۲ به کمیته فنی تحویل داده شد و با حضور در جلسات متعدد با کمیته فنی از طرح دفاع کردیم و اصلاحات مورد نیاز انجام شد و نهایتا طرح به کمسیون ماده ۵ ارجاع شد و ایراداتی هم که از نظر کمسیون بر طرح وارد بود مرتفع گردید و بالاخره موفق به اخذ تاییدیه کمیته فنی شدیم و طرح جهت سیر مراحل پایانی وتایید نهایی به تهران ارسال خواهد شد تاانشاالله منفعت نهایی این موضوع شامل حال تمام مردم خواهد شد که کار بسیار بزرگ و زیرساختی خواهد بود و جلوی برخی اظهارنظرهای سلیقه ای که شاید تا کنون در این موضوع گرفته می شد گرفته خواهد شد.

جوکار دومین اقدام انجام شده جهت حل معضل قیمت زمین در شهر استهبان را ورود کارشناسی با تشکیل یک کمیته فنی برای تفکیک اراضی متقاضیان در شهرداری اعلام کرد و با بیان اینکه در این روش به جای اینکه هر متقاضی شخصا پرونده خودش را در دست بگیرد و در اتاق های مختلف پرس و جو و پیگیری کند کمیته ای متشکل از واحدهای حقوقی ، املاک، فنی ، شهرسازی ، مالی ، درآمد و عمران شهرداری در جلساتی درخواست مالکین تفکیک زمین را بررسی و تا حصول نتیجه موضوع را پیگیری و با همکاری مالک مشکلات را برطرف می کردیم که با همین رویکرد بیش از هشت پرونده مهم که بعضا تا ۸۰ نفر مالک داشت و سال ها روی بطول انجامیده بود با کمک وهمکاری همکاران به نتیجه رساندیم .

مهندس جوکار در راستای تکریم ارباب رجوع، با بیان اینکه ضمن اینکه درب اتاق شهردار همیشه بر روی مردم باز است خاطرنشان کرد روزهای یک شنبه هر هفته را به ملاقات های عمومی مردم اختصاص داده ایم که در این روز که با حضور مسئولین محترم واحدهای مختلف شهرداری و در حضور ارباب رجوع ، مشکلات مردم بررسی و برای حل آن اتخاذ تصمیم خواهد شد. تعمیر، تجهیز وراه اندازی سنگ شکن شهرداری استهبان یکی از اقدامات مهم شهرداری در حوزه عمرانی بود که کمک شایانی را به هم مجموعه شهرداری برای فعالیت های عمرانی و پیمانکاران منجر گردید واز هزینه کردهای سنگین جهت تهیه مصالح جلوگیری شد شهردار استهبان با اشاره به اینکه بیش از سی و پنج هزار متر مربع آسفالت معابر در مدت  ۴ ماهه اخیر وپس از راه اندازی کارخانه مصالح شهرداری انجام گرفته است و با توجه به اینکه امروزه هزینه تمام شده هر متر مربع آسفالت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزارتومان می باشد که اگر ۳۵ هزار متر مربع به صورت میانگین مبلغی حدود ۷۵ میلیارد ریالی میبایست هزینه میکردیم که الحمدلله به کمک همکاران حوزه اجرایی و عمرانی این متراژ توسط مجموعه شهرداری انجام گردید.

مهندس جوکار در پاسخ سوالی در مورد اخذ هزینه مشارکت از مردم برای آسفالت معابر ، این مقدار را بسیار ناچیز و در راستای داشتن حس مسئولیت در نگهداری از آسفالت معابر دانست تا در صورت مشاهده تخریب توسط دیگران عکس العمل نشان دهند و جلوگیری کنند و نه کمک مالی به شهرداری که البته این موضوع نیز باهماهنگی شورای اسلامی شهر فعلا اخذ نخواهد شد .

شهردار استهبان تقسیم بندی شهر به ۴ منطقه در راستای ایجاد عدالت برای فعالیت های عمرانی را از دیگر اقدامات مجموعه شهرداری دانست و توضیح داد با این اقدام به برخی از نقاط شهر که در دهه های گذشته کمتر از خدمات شهری مثل آسفالت یا روکش معابر برخوردار بودند با این طرح خدمات رسانی شد و خود این حرکت ها را باعث ارتقای سطح فرهنگ شهروندی دانست .

اجرای پل نفررو بر روی رودخانه شهرک امام حسین (ع)باتوجه به درخواست های متعدد شهروندان وجهت تردد از عرض رودخانه به مسجد مدارس نیز از اقدامات دیگر شهرداری است که تا قبل از هفته دولت افتتاح خواهد شد.. شهردار استهبان با تاکید بر اتمام پروژه های ناتمام شهرداری همچون پارک جنت، پارک مسکن مهر، حمام کزمان بدون توجه به زمان شروع به کار این پروژه ها ، از اولویت های شهرداری دانست .

اصلاح و روکش آسفالت بافت فرسوده شهری از دیگر اقدامات شهرداری در روزهای آینده خواهد بود که قراداد آن با پیمانکار به مبلغ ۸ میلیارد ریال منعقد شده است و قیر اختصاصی این مورد را غیرقابل هزینه در مکان های دیگر دانست .

تجهیز آتش نشانی استهبان با توجه به احداث ساختمان های چندطبقه در شهر نیز از دیگر اقداناتی است که مکاتبات آن انجام شده وتلاش خواهیم کرد آتش نشانی استهبان به تجهیزات مورد نیاز و به روز مجهز شود . همچنین راه اندازی ایستگاه دوم آتش نشانی استهبان نیز در دستور کار شهرداری وشورای اسلامی قرار خواهد گرفت که با توجه به وسعت شهر یکی از موارد مورد نیاز می باشد که درخواست نیروی مورد نیاز آن به استان ارسال گردیده است .

برگزاری دوره سطح c آتش نشانی در شهر استهبان که با استقبال غیرقابل باور شهروندان و با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان برگزار شد ، که با توجه به آموزش های خوبی که انجام گرفت ، می تواند در صورت بروز مشکلات آتش سوزی و … به مجموعه شهر و پایین آوردن خسارات وارده کمک شایانی کند. اتمام ساختمان مسکونی مهمانسرای شهرداری نیز که درمرحله اسکلت بود رها در دستور کار شهرداری قرار گرفت وتاکنون سقف طبقه سوم نیز به پایان رسیده که تلاش خواهیم کرد کمتر از دو ماه آینده حداقل یک طبقه آن را تکمیل و تجهیز کنیم.

مهندس جوکار در خصوص اتمام پروژه حمام کزمان که در یک برهه نیمه کاره رها شده بود نیز با این توضیح که بازپرداخت بیش از ۳ میلیارد ریالی نیز از دیگر اقدامات انجام شده شهرداری در طول این مدت بوده است که فاز اول آن تا قبل از هفته دولت به بهره برداری و افتتاح خواهد رسید . شهردار استهبان همچنین خاطرنشان کرد با نظر متولی موقوفه، تلاش خواهیم کرد بخشی از حمام با همان کاربری حمام به بهره برداری برسد تا ضمن عمل به وقف نامه ، فرهنگ و آیین و سنن پیشینیان نیز پاس داشته شود.

شهردار استهبان خرید ۲۰۰ متر لوله، ۴۰۰ مترکابل مسی پمپ وتوربین به مبلغ حدود ۸میلیارد ریال جهت راه اندازی و بهره برداری از چاه آب شهرداری در منطقه آب باریک را از دیگر اقدامات شهرداری استهبان در طول این مدت بیان کرد و تاکید گرد به زودی خرید ترانس وسایر وسایل با برآورد بیش از ۵ میلیارد ریال جهت راه اندازی کامل و بهره برادری از چاه مذکوراقدام خواهدشد.

عبدالرحمان جوکار با بیان این نکته تمامی این خریدها بدون فروش زمین ها صورت گرفته است ، تاکید کرد در طول این مدت برای تامین و پرداخت حقوق پرسنل شهرداری که تا امروز بحمدالله هیچ معوقه ای هم نداریم و تمام و کمال پرداخت گردیده است از منبع فروش زمین های شهرداری استفاده نگردیده است و حتی موفق شده ایم  تاکنون بیش از ۳۰ قطعه پلاک نیز که به عنوان قدرالسهم  به شهرداری منتقل شده و به عنوان بانک زمین شهرداری به دارایی شهرداری اضافه کنیم.

مهندس جوکار در راستای تشویق مغازه دارانی که به هر نحوی باعث زیباسازی شهر می شوند ، ضمن در اختیار گذاشتن گل و گیاه و همکاری های این چنینی ، رایزنی با شورای اسلامی جهت اخذ مجوز کاهش عوارض سالانه برای این مغازه ها را نوید داد.

در خصوص زباله های خارج از حریم شهر نیز شهردار استهبان با بیان اینکه این موضوع از وظایف شهردای نیست و طبق ماده ۷ قانون پسماند از وظایف بخشداری ها می باشد و با توجه به اینکه شهرداری نیروی مستقل برای این کار ندارد و طبق قانون گماردن نیروها در خارج از حوزه وظایف کاری و خارج از قرارداد ممنوع می باشد و می تواند باعث ایجاد مشکل کند.

شهردار استهبان در پاسخ به سوالی در خصوص معضل سگ های ولگرد در استهبان نیز با بیان اینکه با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح برای حل این مشکل که مطالبه جمع کثیری از مردم هم بود تمهیداتی اندیشیده شد و هم اکنون در حال اجراست .

مهندس جوکار در پاسخ به سوالی در خصوص عدم بهره برداری از آب معدنی استهبان که بیش از ۱۶ سال است بدون استفاده مانده است با توضیح اینکه علیرغم ایرادات وارده به نحوه عقد قرارداد و میزان سهم شهرداری وانتقال سند اراضی به سرمایه گذار و… تا کنون اقدام موثری نشده است و حتی متاسفانه در اقدامی بر خلاف توافقات، اقدام به فروش ۳ دانگ از زمین را نموده است!

شهردار استهبان با اشاره به این که طبق قرارداد مجری طرح می بایست ظرف دوسال و نهایتا در سال ۱۳۹۰ کارخانه را به بهره برداری اقتصادی می رسانیده و از طرفی عدم تحقق این بند از قرارداد باعث تضعیع حقوق مردم که نزدیک به یک هکتار از زمین های بهترین منطقه شهرشان در اختیار ایشان قرار گرفته است، گردیده است و حسب مطالبه عمومی شهروندان مبنی بر تعیین تکلیف کارخانه آب معدنی بعد از گذشت  ۱۶سال، پیگیری موضوع در دستور کار شهرداری و شورای اسلامی شهر قرارگرفته و با هماهنگی دستگاه های نظارتی اقدام به طرح دادخواست کردیم و تا حصول نتیجه و اعاده حق و حقوق مردم شریف استهبان پیگیری لازم ادامه خواهد داشت.

شهردار استهبان در پایان از همکاری خوب شورای اسلامی شهر تشکر و قدردانی کرد و با بیان اینکه تک تک اعضای شورای اسلامی بیشترین همکاری را در حل مشکلات مردم دارند ، موفقیت های شهرداری استهبان را مرهون زحمات و همکاری وتعامل اعضای شورای شهر دانست و از همکاری و حمایت های امام جمعه معزز ، رئیس و اعضای محترم شورای تامین، ریاست محترم دادگستری و دادستان محترم، نماینده محترم مجلس و مدیران سایر ادارات شهرستان استهبان تشکر و قدردانی کرد.

 

پایان / مجید فرهمندی