حجت مفتاح مدیریت آموزش و پرورش استهبان به مناسبت سالگرد استقرار دولت انقلابی و آغاز ثبت نام  مدارس در نشست خبری که با خبرنگاران استهبان برگزار شد ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز استقرار دولت انقلابی آقای رئیسی در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ و تقدیر و تشکر از زحمات دولت در این مدت زمان سپری شده نسبت به آینده ابراز امیدواری کرد و گفت: در ۲ سال آینده اتفاقات مبارکی خواهد افتاد ان شاءالله همانطور که در این دوسال گذشته قدم های مثبتی در دولت برداشته شد.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان قرآنی استهبان در خصوص ثبت نام مدارس شهرستان گفت: امسال نیز همچون سال های گذشته روند ثبت نام در سطح شهرستان استهبان به صورت ستادی انجام خواهد شد که دبیر این ستاد کارشناس نظارت و ارزیابی اداره آموزش و پرورش هستند. ستاد ثبت نام دانش آموزی از کارشناس آموزش،معاونت ها و حراست تشکیل شده است موارد مرتبط با ثبت نام ثبت خواهد شد و پیگیری های لازم انجام خواهد شد.
والدین می توانند اگر شکایتی داشتند به آدرس shekayat.medu.ir مراجعه نمایند و شکایت و اعتراض خود را ثبت کنند.در همه ی مدارس باید شماره های ارائه شده جهت ثبت شکایت در معرض دید قرار گرفته شود تا والدین بتوانند شکایت های خود را ثبت کنند یا میتوانند حضوری به اداره آموزش و پرورش بخش کارشناس ارزیابی عملکرد مراجعه نمایند و شکایت خود را حضوری بیان کند.
وی در خصوص نحوه ثبت نام دانش آموزان پایه اول دبستان گفت: دانش آموزان باید در برنامه سنجش سلامت جسمانی شرکت کنند. بدون سنجش اجازه ثبت نام پایه اول ندارند.حداقل سن ثبت نام در پایه اول شش سال تمام است.حتی اگر یک روز هم کم داشته باشند امکان پذیر نیست سال قبل مجوز یک ماه ای صادر شد ولی امسال این مجوز صادر نشده است. از ۲۸ خرداد ماه ثبت نام اول ابتدایی آغاز شده و تا ۱۰ تیر ماه هم ادامه خواهد داشت،در هنگام ثبت نام والدین چند مدرک حتما باید ارائه دهند؛ مدرک هویتی،فرم تربیت بدنی،فرم سلامت جسمانی مواردی هستند که باید حتما تحویل دهند. دانش آموزان در پایه ی دهم تحصیلی هم بر اساس اولویت هایی که در نمونه برگ های هدایت تحصیلی صادر می‌شود میتوانند در رشته های ریاضی، تجربی، علوم انسانی، کاردانی و فنی ثبت نام کنند. رئیس اداره در ادامه افزود:
مفتاح در خصوص اساس ثبت نام دانش آموزان گفت: نحوه ثبت نام دانش آموزان بر اساس طرح آدرس منزل می باشد طرح آدرس ها مشخص شده است. امسال روند ثبت نام مدارس هیئت امنایی مثل آزادگان متفاوت شده است و دیگر لازم نیست در سامانه ثبت نام کنند. این مورد در آینده اعلام خواهد شد، والدین دانش آموزان دقت داشته باشند در هنگام ثبت نام نباید برای دانش آموزان مصاحبه، آزمون یا شرطی گذاشته شود که این امر ممنوع خواهد بود.
رئیس اداره آموزش و پرورش در خصوص نحوه ثبت نام در مدارس دولتی گفت: برای ثبت نام در مدارس نمونه دولتی باید به آدرس my.medu.ir  مراجعه کنند. مدارس شاهد هم در هنگام ثبت نام باید مستندات ارائه دهند و بر اساس امتیازاتی که کسب کردند میتوانند در مدرسه شاهد ثبت نام کنند. وی در مورد لباس فرم مدارس گفت: در خصوص لباس فرم مدارس هیچ مدرسه ای اجازه ندارد با تولیدی خاصی قرار داد ببندند، آموزش و پرورش در تفاهم نامه ای که با صنعت و معدن و اتاق اصناف انجام داده است، مقر گردید آن دسته از خیاط ها و تولیدکنندگانی که مجوز دارند و اگر نیاز شد بتوانند پاسخگو باشند به آموزش و پرورش معرفی کنند و همچنین نرخ پوشاک، در شورایی که نمایندگان انجمن اولیا و مربیان هستند تصمیم گیری خواهد شود. در حال حاضر لیست خیاط ها مشخص شده است ولی هنوز نرخ مشخص نشده است که در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. نوع فرم براساس مقررات و دستور العمل های که در خصوص عفاف و حجاب است تولید خواهد شود که باید ایرانی اسلامی باشد رنگ های شاد استفاده شود. که بعد از تصمیم گیری در نهایت به مدارس معرفی می‌شوند و مدارس هم موظف هستند که با خیاطان و تولیدکنندگان مجوز دار اخذ قرار کنند.
مفتاح همچنین توضیحاتی را در خصوص مقررات مالی داد: یک سری مقررات مالی داریم در حین ثبت نام که اولیا باید بدانند بر اساس ماده ۱۳۳ آیین نامه اجرایی در مدارس دولتی اخذ هرگونه وجه به استثنای بیمه دانش آموز و کتب درسی در زمان ثبت نام ممنوع است و در ابتدای سال تحصیلی با تشکیل انجمن اولیا مربیان نرخ مشارکت تصمیم گیری خواهد شد. نکته ای که قابل ذکر است اینکه سرانه ای مدارس بسیار ناچیز است که شاید در حد پرداخت قبوض مدرسه هم شامل نشود به مدارس واریز می‌شود.مدارس هزینه دارند از جمله عمرانی، آموزشی،پرورشی و… همه ی این موارد باید انجام شود بنابراین اگر کاری بخواهد انجام شود باید با مشارکت اولیا در مدرسه ،زیر نظر انجمن اولیا ومربیان و نماینده دبیران و آموزگاران انجام شود و ریالی به جای دیگری واریز نخواهد شد.
وی در ادامه گفت: خواهش می کنیم از همه ی والدین که مدارس را در این امر یاری دهند و مدیران باید شفاف سازی کنند که این وجوهی که دریافت می‌شود در چه موارد هزینه می‌شود. در خصوص اخذ قرار داد با موسسات خصوصی برای برگزاری آزمون هیچ مدرسه ای اجازه این کار را ندارد که بخواهد آزمون های متفاوتی را برگزار کند. مدرسه و دبیران توانمند هستند و نیاز نیست با موسسات خصوصی قرار داد ببندند. اجبار خرید کتب غیر درسی هم ممنوعیت دارد. به هیچ عنوان مدارس نمی‌توانند الزام یا تحمیل کنند به دانش آموزان که باید کتب غیر درسی خریداری شود. همکاران ما کتاب ها را معرفی میکنند ولی اینکه خریداری این کتاب ها الزام شود ممنوع است.
وی در خصوص کودکستان ها گفت: کودکستان ها از سال گذشته زیر نظر سازمان تعلیم و تربیت رفته اند‌‌‌ و در دو دوره کودکستان دوره اول که تمام کودکان از بدو تولد تا سه سالگی شامل می‌شود و کودکستان دوره دوم ار چهارسالگی تا شش سالگی است که همه زیر نظر اداره آموزش و پرورش قرار گرفته اند. ثبت نام این کودکان هم باید مثل دانش آموزان در سامانه سیدا انجام گیرد و نظارتی که ما داریم مثل نظارت مدارس دولتی است که بایستی تمامی قوانین و مقررات را رعایت کنند.
در پایان از تابلوی عکس مدیران آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون رو نمایی شد. / استهبان آنلاین