عبدالرحمن جوکار شهردار استهبان ۴۴ روز پس از شروع فعالیت به عنوان شهردار استهبان در گفتگویی صمیمانه به سئوالات پایگاه خبری استهبان فردا  پاسخ داد.

در این گفتگوی ۹۰ دقیقه ای که در روز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ در دفتر شهردار استهبان انجام شد شهردار استهبان با بیان اینکه با فضای استهبان بیگانه نیست و دو سال و نیم را در استهبان زندگی کرده است این مورد را یکی از انگیزه های اصلی برای پاسخ مثبت به دعوت شورای اسلامی شهر استهبان برای قبول پست شهرداری استهبان دانست.
جوکار با بیان اینکه فرآیند جلسه ی اولیه ی نزدیک به بیش از سه ساعته با اعضای شورای شهراستهبان را اتفاق نظر برای حل مشکلاتی مثل ترافیک شهری ، و عدم تمرکززدایی در نقاطی مثل خیابان امامزاده به عنوان یک معضل بزرگ ، حضور فروشندگان وانت بار در سطح شهر ، سدمعبر و اشغال فضای پیاده رو ها، عدم فعالیت کمیسیون های شهرداری  و …  دانست و با اشاره به عدم حضور بیش از یکساله شهردار در استهبان و اداره شهرداری با سرپرست ( به جز حضور سه ماهه دکتر افخم که زمان بسیار کوتاهی می باشد ) مشکلات حوزه اداری مالی شهرداری استهبان را بسیار زیاد دانست و برخی کارهای انباشته شده است که انشاالله با توان و ظرفیت همکاران درتلاش برای حل مشکلات هستیم.

شهردار استهبان در ادامه خاطرنشان کرد بدهی ثبتی شهرداری در شروع فعالیت ایشان که نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان بوده ( جدای از بدهی های که غیرثبتی که روزانه به شهرداری مراجعه می کنند و اعلام طلبکاری می کنند ) در حالیکه موجودی حساب شهرداری  کمتر از ۶۰ میلیون تومان بوده واین یک معضل بسیار بزرگ در شروع فعالیت ایشان بوده است .
جوکار با بیان اینکه کاسه صبر طلبکاران مالی شهرداری در یک سال گذشته که با بلاتکلیفی مواجه بوده اند و هربار زمان دریافت مطالبتشان به استقرار شهردار منوط می گردیده لبریز شده بود و اینگونه تصور می کردند که با آمدن استقرار شهردار با یک امضا مشکل من حل شده و طلبم را وصول خواهم و این را یکی از مشکلات اساسی خودش در ۴۰ روز گذشته در شهرداری اعلام کرد  و از مردم عزیز  استهبان خواست تا کمی به شهرداری فرصت بدهند تا بشود به مرور زمان و با همیاری و همکاری مردم مشکلات را برطرف کرد .
عبدالرحمن جوکار با اشاره به گرانی بیش از حد زمین در استهبان، محدود کردن شهر در یک نقاط خاص را یکی از عوامل مهم این موضوع دانست و قیمت ملک و اجاره بهای برخی نقاط در استهبان را بعضا از شیراز بیشتر دانست و با بیان اینکه وظیفه شهرداری و شورای اسلامی را ورود به این موضوع دانست خاطرنشان کرد از جمله اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته است تشکیل کارگروه کمیته فنی بررسی تفکیک های سطح شهر می باشد که باعث می شود از اظهارنظر جزیره ای واحدهای مرتبط این موضوع در شهرداری جلوگیری شود و همچنین باعث جلوگیری از طولانی شدن زمان برای تفکیک زمین ( به عنوان یکی از راهکارهایی که می تواند باعث کندشدن و توقف افزایش قیمت زمین در سطح شهر بشود ) خواهد شد و تاکید کرد جلسات مستمر هفتگی و حضور میدانی تمامی اعضای این کمیته در زمین هایی که در دستور تفکیک قرار دارد، ادامه دارد و بازخورد خوبی هم در همین مدت گرفته ایم .
شهردار استهبان با تاکید بر این که بنا داریم ضمن رعایت قانون امور مربوط به تفکیک زمین را راحت تر بگیریم تا متقاضیان تقکیک، بدون گرفتاری های رایج اداری و با سرعت عمل بیشتری بتوانند به نتیجه برسند و در نهایت تعداد زمین های تفکیک شده زیاد خواهد شد و طبیعتا قیمت ها شکسته خواهد شد و برای تشویق مالکان برای فروش زمین های تفکیک شده ، اولویت ارائه خدمات شهری را مختص مناطقی دانست که خرید و فروش و ساخت و ساز در آن انجام می گیرد و نه زمین هایی که به مردم واگذار نمی گردد.
در خصوص اختصاص زمین های آموزشی در موضوع تفکیک با بیان اینکه مواردی از این دست در طرح جامع شهری دیده شده و مرجع درخواست برای این موضوع اداره آموزش و پرورش می باشد و از طرفی با توجه به اینکه اداره آموزش و پرورش دارای املاک مازاد هم می باشد تاکید کرد در صورتی که آموزش و پرورش قصد فروش املاک مازاد خود را داشته باشد تحت هیچ شرایطی کاربری این املاک از آموزشی تغییر نخواهد کرد و فقط می تواند در اختیار متقاضیان فعالیت های آموزشی قرار گیرد.
شهردار استهبان ساخت و ساز و تعییر کاربری ساختمان ها توسط ادارات و نهادهای شهرستان ، بدون مجوز و هماهنگی شهرداری را غیرقابل قبول دانست و با بیان اینکه در برخی ادارات این مورد در حال انجام می باشد ادامه داد با ارسال نامه کتبی تذکرات لازم  به ادارات مربوطه داده شده است و در مکان های عمومی که قرار است در آن ها مردم و جمعیتی گرد هم جمع شوند ، به هیچ عنوان بدون ضابطه و نظارت های فنی اجازه ساخت و ساز داده نخواهد شد ، و این مورد را حسب دستور استاندار محترم فارس به تمامی مدیران کل دستگاه های اجرایی دانست و خاطرنشان کرد این مورد به استحضار دادستان و فرماندار محترم استهبان هم رسانده شده است .

جوکار با بیان اینکه کل بودجه شهر استهبان در سال جاری ۲۵ میلیارد تومان بوده است نحوه هزینه کرد بودجه را بر اساس بودجه نویسی که از سال قبل پیش بینی شده است دانست .
شهردار استهبان تکمیل پروژه های نیمه تمام را اولویت شهرداری وشورای اسلامی برای بودجه نویسی سال آینده اعلام کرد و با بیان اینکه قصد عوامفریبی و چیزی را به نام خود زدن نداریم تاکید کرد : حتی اگر بودجه سال آینده قابلیت اضافه کردن هیچ پروژه ی جدیدی در سال آینده را به ما ندهد ، بنای آن را داریم تا تمام پروژه هایی که شهرداری در دست اجرا دارد ( مثل خیابان پشت مسجد جامع ، حمام کزمان ، بلوارسرآسیاب ، بلوار امام حسین (ع) ، آسفالت کوچه ها و . . . )  را به پایان برسانیم .
در خصوص پروژه حمام کزمان نیز مهندس جوکار تاکید کرد با پیمانکار پروژه اتمام حجت کرده ایم که اگر تا پایان زمان قراداد ( اردیبهشت ۱۴۰۲ ) کار تحویل داده نشود حسب قانون و از طریق مراجع ذیصلاح اقدام خواهیم کر و تعطیلی چندین ماهه کار توسط ایشان را با بهانه افزایش قیمت ها غیرقابل قبول و غیرقبل توجیه دانست.
جوکار با اشاره به اهمیت پرداخت عوارض های شهرداری توسط مردم این مورد را یکی از پایدارترین درآمدهای شهرداری دانست که نتیجه آن به صورت مستقیم در ایجاد مبلمان شهری درخور مردم استهبان تاثیرگذار دانست .
شهردار استهبان با بیان اینکه یکی دیگر از راه های درآمد شهرداری فروش زمین می باشد اعلام کرد ، در صورتی که برای تکمیل پروژه ای نیاز به فروش زمین باشد گزارش درآمد و هزینه آن به صورت کامل و دقیق به استحضار مردم شریف خواهد رسید.
ساماندهی وانت بارهای سیار که امروزه به عنوان یک شغل شناخته می شود از دیگر برنامه های انجام شده شهرداری در ۴۰ روز گذشته بوده است که در جلسه ای که با دعوت از این قشر زحمت کش و با حضور فرماندار، دادستان ، پلیس راهور ، اتاق اصناف و شورای شهر در شهرداری برگزار شد، نقاطی که خود بزرگواران پیشنهاد دادند را بررسی کردیم و در نهایت کندروی بلوار امام رضا (ع) برای این مورد در نظر گرفته شد و چنانچه کسی از این مصوبه تمکین نکند از طریق پلیس راهور برخوردهای مقتضی انجام خواهد شد و شهرداری هم برای مهیا کردن زیرساخت و اطلاع رسانی به مردم در خصوص این ساماندهی نهایت همکاری را خواهد کرد.

 

جلسه رفع سد معبر و ساماندهی مشاغل سیار استهبان

 

تشکیل و فعال کردن کمیته سدمعبر نیز از دیگر اقدامات شهرداری می باشد که در این خصوص هم با دعوت از مغازه داران خیابان امامزاده تذکرات لازم داده شده است و در راستای حمایت از حقوق شهروندی و زیباسازی شهر این مورد به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و حسب بند ۱۴  ماده ۵۵ قانون رفع سد معبر از وظائف شهرداری است و اگر مغازه داران محترم همکاری نکنند حتی پلمپ مغازه های متخلف در دستور کار قرار خواهد داشت .
ساماندهی کامیون هایی که در سطح شهر و در کوچه های و خیابان های شهر پارک می کنند و باعث ایجاد نارضایتی و شکایت تعداد زیادی از شهروندان عزیز گردیده است نیز از دیگر برنامه های شهرداری بوده است که در شورای ترافیک مطرح شده است و در حال رایزنی با چند نفر جهت اختصاص زمینشان به عنوان توقف گاه هستیم که هم اعتراض مردم کم خواهد شد و هم آسیب کمتری به زیرساخت های شهری مثل آسفالت خواهد رسید، هر چند بهترین مرجع برای حل این موضوع تعاونی کامیونداران می باشد که می تواند با اختصاص مکان می تواند منبع درآمدی برای تعاونی باشد و سود آن هم نهایتا به خود کامیونداران برسد.
شهردار استهبان با اشاره به اینکه برخی از زمین هایی که در گذشته توسط شهرداری تعییر کاربری داده شده است و برای کارهای عمرانی شهرداری استفاده شده است  ( ایجاد پارک ، معبر و … ) دارای مالکیت شخصی می باشد و الان مالکان زمین ها با در دست داشتن سند مالکیت ادعای خسارت می کنند و طبق قانون هم حق با ایشان است، از مالکان موارد این چنینی خواهش کرد تا به ایشان و شهرداری کمی فرصت بدهند تا به مرور بتوان برای موارد این چنینی هم اتخاذ تصمیم کرد.
مهندس جوکار با اشاره به جایگاه شهرداری و مراودات روزانه مردم با این نهاد تاکید کرد روزهای دوشنبه هر هفته را به ملاقات عمومی به مردم اختصاص داده ایم ( که این به این معنی نیست که در روزهای دیگر درب اتاق شهردار بر روی مردم بسته است ) و از همکاران محترم اداری هم خواسته ام که با نهایت گشاده رویی و برخورد خوب پاسخگوی مردم باشند، تا کسی با ناراحتی از شهرداری خارج نشود.
شهردار استهبان خاطرنشان کرد اهمیت دادن به مسائل فرهنگی و برگزاری مراسم های ملی و مذهبی نیز در دستور کار شهرداری استهبان قرار خواهد داشت و در چارچوب بودجه و جاهایی که قانون دست شهرداری را باز گذاشته است در حوزه فرهنگی همکاری خواهیم کرد.
مهندس عبدالرحمن جوکار در خصوص احتمال خشک کردن تعمدی برخی باغات در منطقه سرآسیاب به منظور تغییر کاربردی اعلام کرد : تا زمانی که بنده شهردار استهبان استهبان باشم بر اساس نقشه هایی که از گوگل ارث می گیریم تحت هیچ شرایط به هیچ باغی حتی اگر صد در صد خشکانده شده باشد تعییر کاربری داده نخواهد شد و کسی به طمع تغییر کاربری اقدام به خشکاندان باغ ها نکند و در صورت مشاهده و یا دریافت گزارش حسب قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.
شهردار استهبان در پایان خاطرنشان کرد ضمن تشکر از حمایت همه جانبه مجموعه خدوم شورای اسلامی شهر استهبان و همچنین همکاران خودم در شهرداری استهبان که حقیقتا نیروهایی با پتانسیل بالا و نیز همراه هستند ودراین مدت کوتاه باهمراهی کامل اراده خود را در رفع مشکلات شهر وشهروندان نشان دادند، از تمامی شهروندان خواست تا با ارائه پیشنهادات سازنده خود در راستای هرچه بهتر شدن فعالیت های عمرانی و فرهنگی در راستای ایجاد شهری آباد و شاد با شهرداری همکاری کنند و مطمئن باشند که بنده برای تک تک نظرات و پیشنهادات ایشان وقت خواهم گذاشت و بررسی خواهیم کرد تا بهترین ها را برای اعتلای استهبان عزیز به کار ببندیم انشالله
پایان / مجید فرهمندی