راه یابی هشت نمایش خیابانی به جشنواره «شب چراغ»

آثار راه یافته به بخش پایانی چهارمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «شب چراغ» اعلام شد و از این میان، هشت اثر برای رقابت در جدول اجرایی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ سلیمان شریفی با اشاره به اینکه اسامی آثار راه یافته به بخش پایانی” چهارمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی «شب چراغ» اعلام شد، گفت: تئاتر و به ویژه تئاتر خیابانی، یکی از شاخه های هنری بسیار موثر در جامعه می باشد و شواهد و تجارب هنرهای نمایشی در تاریخ گذشته و کنونی حاکی از آن است که تئاتر به عنوان هنری موثر و کارآمد برای تقویت ارزشها و تحکیم بنیان خانواده، قانون پذیری و نهادینه شدن نظم و انضباط اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در قالب نمایشهای متنوع، جذاب و آگاهی بخش مورد توجه قرار گرفته شده است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزآباد، افزود: با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و اینکه اغلب محصولات فرهنگی از سبد هزینه‌های خانوار حذف شده اند، لیکن تئاتر خیابانی با حضور در میان مردم و بطن جامعه به خوبی خود را به مردم جامعه عرضه نموده و رسالت فرهنگی و هنری خود را انجام خواهد داد. لذا در این دوره از جشنواره با توجه به محبوبیت هنر تئاتر خیابانی در بین مردم جامعه و تاثیرگذاری آن بر آموزش و فرهنگسازی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، موضوع این دوره از جشنواره نیز به آسیبهای اجتماعی و به ویژه پیشگیری از اعتیاد،طلاق و خودکشی اختصاص داده شد.
دبیر “چهارمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی شب چراغ ” ادامه داد: اطلاع رسانی و ارسال فراخوان جشنواره در دیماه سال جاری به تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای استان فارس و انجمن های نمایش تحت پوشش انجام شد و در نشریات، سایت ها و پایگاه های خبری نیز اطلاع رسانی لازم صورت پذیرفت.
سلیمان شریفی گفت: پس از ارسال فرخوان جشنواره و بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره تعداد ۲۶ اثر از گروه های هنرهای نمایشی فعال در استان فارس به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید، که پس از بازبینی اولیه این آثار تعداد ۸ اثر به بخش پایانی جشنواره راه یافتند.
وی با اعلام اینکه هیئت بازبین شامل، سلیمان شریفی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزآباد، عبداله پناهی رئیس انجمن نمایش فیروزآباد و بهرام پور اسدی عضو هیئت بازخوان و بازبین نمایش فیروزآباد هستند، اظهار داشت : اسامی آثار راه یافته به بخش پایانی جشنواره یاد شده، بدون اولویت به قرار ذیل میباشد:
تئاتر ” بهشت” به کارگردانی سید محسن حسینی، گروه هنری هرمس (شهرستان شیراز)
تئاتر ” به رنگ نارنجی” به کارگردانی محمد صادق جعفر زاده، گروه هنری زمین(شهرستان فیروزآباد)
تئاتر” فال” به کارگردانی کامران آرایش کشکولی، گروه هنری فریاد(شهرستان فیروزآباد)
تئاتر ” بادکنک لجباز” به کارگردانی شیرین غلامزاده، گروه هنری بادکنک های مخملی(شهرستان مرودشت)
تئاتر ” سیاه و سفید” به کارگردانی علی مستفیضی، گروه هنری شیدا(شهرستان استهبان)
تئاتر ” هلم نده اگه راست میگی دستمو بگیر ” به کارگردانی نسترن بلاغی، گروه هنری پژواک (شهرستان داراب)
تئاتر ” زندگی در متن” به کارگردانی محمد رضا ریاضی، گروه هنری زاویه(شهرستان فیروزآباد)
تئاتر ” مرد گریه نمیکند “به کارگردانی نیکی دهقانی ،گروه هنری هرمس (شهرستان صفاشهر)
شریفی با تبریک به گروه های راه یافته به بخش پایانی جشنواره و آرزوی موفقیت برای ایشان، خاطر نشان کرد: این ۸ نمایش در ۲ روز از ۲۴ تا ۲۵ اسفندماه جاری با پیروی از شیوه‌ نامه ‌های بهداشتی پیشگیری از بیماری کرونا به ویژه کارت واکسن، ماسک و فاصله ‌گذاری اجتماعی در شهر فیروزآباد به اجرای خیابانی خواهند پرداخت. جواد صادقی، مجتبی حسینی قیری و بهرام پور اسدی داوران این دوره جشنواره هستند که در طول دو روز برگزاری جشنواره داوری این آثار را در حین اجرا انجام خواهند داد.
شریفی بیان داشت: این جشنواره با حضور گروههای راه یافته به مرحله پایانی جشنواره، هیات محترم داوران جشنواره و جمعی از مسئولین و علاقمندان، در شهر فیروزآباد برگزار خواهد شد و هرگروه دو اجرای خیابانی ویژه عموم مردم خواهند داشت و تعدادی اجرای اختصاصی نیز ویژه دانش آموزان و دانشجویان برنامه ریزی شده است که جمعا در روزهای جشنواره شاهد اجرای ۲۴ اجرای تئاتر خیابانی خواهیم بود.
لازم به ذکر است آیین پایانی ” چهارمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی شب چراغ ” عصر چهار شنبه ۲۵ اسفند ماه در محل تالار هنر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزآباد و با اعلام و اهداء جوایز گروه ها و نفرات برتر برگزار می شود.