در پی انتصاب یوسف کارگر به عنوان فرماندار شهرستان استهبان ، واکنش هایی از طرف مردم و مسئولین شهرستان استهبان را شاهد بودیم که به جرات می توان گفت در تاریخ این شهرستان بی سابقه بوده است .

عدم حضور امام جمعه در مراسم تودیع و معارفه فرماندار !

حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ مصطفی خاوری که در مراسم معارفه ( ۹ دی ۱۴۰۰ )  حاضر نشده بود در پیامی علت این عدم حضور را خلف وعده دکتر ایمانیه استاندار فارس برای مشورت با ائمه جمعه در خصوص انتخاب فرماندار بیان کرد.

با عدم حضور امام جمعه تمامی مسئولانی که در بالی صحنه این مراسم حضور داشتند غیر بومی بودند و حتی یک مسئول بومی در جمعشان حضور نداشت !

استعفای امام جمعه استهبان !

شیخ مصطفی خاوری همچنین در خطبه های روز بعد از عملکرد احمدرضا کمالی سروستانی در زمان مسئولیتشان به عنوان فرماندار استهبان دفاع کرد و ادامه داد: روزهای اولی بود که آقای دکتر ایمانیه استاندار شدند خدمتشان رسیدم و خواسته های شهرستان را از جمله آب خانه‌ کت،عمران شهری، مخصوصا اسکان منطقه رودبال را بیان کردم و ایشان در آن زمان قول دادند،اول به هیچ وجه خط مرزی تغییر نخواهد کرد قول دوم هم که بدقولی کردند.انشاالله به وعده تغییر خطر مرزی عمل کنند و خدا به ایشان توفیق بدهد بتوانند به وعده های خود عمل کنند و به مردم فارس خدمت کنند.
حجت الاسلام و المسلمین خاوری تاکید کرد: بنده با رئیس دفتر نمایندگی سیاستگذاری تماس گرفتم و تاکید کردم زودتر مسئله استعفای بنده را انجام دهند و از خدمت شما مرخص می شوم، انشاالله امام جمعه بیاید که با این جمع حاضر بتواند همکاری کند، آقای استاندار و آقای نماینده هرجور صلاح می دانند امام جمعه را معرفی کنند. من شاید ماندنم دیگر به صلاح نیست، اگر چه گزارش این چندساله را ارائه خواهم داد .

پیام امام جمعه استهبان خطاب به دکتر ایمانیه استاندار فارس :

امام جمعه استهبان گفت : علت شرکت نکردن در جلسه تویع و معارفه را دریک بیانیه کتبی توضیح می دهم ، پیامی که روز بعد منتشر شد :

بسم الله الرحمن الرحیم
با درود به ارواح مقدس شهدا بویژه روح بلند سردار شهید سپهبد سلیمانی و با تشکر و سپاسگزاری از مردم بزرگوار و متدین و انقلابی شهرستان استهبان که مدام از *لطف و حمایت همه آنان برخوردار بوده ام.
اقشار مختلف مردم می پرسند که چرا این جانب در جلسه تودیع و معارفه دیروز شرکت نکردم لذا نکاتی را در این رابطه عرض می کنم:
۱_دوستی، رفاقت و ارادت ویژه بنده به استاندار ارزشمند ، متدین ، انقلابی و ولایت مدار فارس جناب استاد دکتر ایمانیه سابقه حدود ۱۵ ساله دارد که البته ایشان به ارادت بنده به خودشان کاملا واقف هستند و رفاقت دو جانبه است و این ارادت انشا الله برای همیشه باقی خواهد ماند و اختلاف سلیقه در یک مورد به معنای جدایی و اختلاف و ندیدن توانمندی ایشان و عدم حمایت از ایشان نیست.

۲_اینجانب به عنوان امام جمعه شهرستان قرآنی استهبان از فرزندان همین آب و خاکم و حدود هجده سال در این شهرستان حضور مداوم داشته ام وبا همه اقشار و جریان‌های مختلف شهرستان ارتباط مستمر داشته و مشکلات مردم را به خوبی می‌شناسم وتلاش کرده‌ام که در غم و شادی مردم حضور داشته و در جهت حل مشکلات آنان قدم بردارم
امیدوارم توانسته باشم به وظیفه خویش عمل کنم.

۳_ به علت این حضورمشکلات پیش روی شهرستان را می بینم، شرایط وچگونگی ارزشهای انقلاب را در آینده می توانم پیش بینی کنم ، می بینم که اگر مردم بزرگوار و نخبگان ارزشمند توجه جدی نکنند ممکن است خدای ناکرده درشهرستان وحدت ارزشمند ی که تاکنون حفظ شده کم رنگ شودوجامعه متضررشود . بدین لحاظ برای حل مسائل و مشکلات مردم و پیگیری امور انقلاب و حفظ وحدت در شهرستان تاکید بر انتخاب مسئولین متدین وکارامدوبومی از شهرستان داشته و دارم . بر همگان ثابت شده است خدمات ارزشمند مدیران غیربومی را ارج می گذاریم از خداوند برای آنان سلامتی و موفقیت آرزومندم.اینجانب همیشه از همه مسئولین چه بومی و چه غیر بومی در جهت رفع مشکلات مردم به عنوان وظیفه حمایت کرده‌ام.

۴_خواست مردم ما تعیین مدیران متدین ،دلسوز، صادق، خلاق و کارآمد است که قطعاً افراد بومی با این ویژگی ها در اولویت هستند ، ما شخصیت های علمی ،توانمند ،متدین ، دلسوز و کارآمد با تحصیلات بالا از فرزندان این شهرستان کم نداریم اگر چنین شخصیت هایی برای مدیریت انتخاب شوند در راستای اهداف دولت مردمی آیت الله رئیسی خواهد بود.

۵_باید مدیران استان خوشحال باشند که مدیرانی توانمند و دلسوز و صادق از فرزندان این شهرستان انتخاب شوند تا در جهت رفع مشکلات مردم با تمام توان به میدان بیایند و از حقوق مردم در همه زمینه ها دفاع کنند.
مگر مسئولین محترم استان چه تصمیماتی برای شهرستان دارند که از انتخاب مدیر بومی نگران هستند
اگر تصمیمات مدیران استان در راستای خواست مردم و رفع مشکلات آنان باشد که خواست مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری هم هست و از همه بالاتر موجب رضایت خداوندمی باشد، در این صورت هم مدیر بومی از آن تصمیمات حمایت خواهد کرد و هم غیربومی.

۶_سرور ارجمند و گرامی جناب آقای دکتر ایمانیه استاندار محترم و باتقوای استان فارس چندین بار اعلام نمودند که ما در انتخاب فرمانداران به نظر ائمه جمعه توجه خواهیم کرد و با آنان هماهنگی خواهیم نمود.

۷_علت عدم حضور اینجانب در جلسه تودیع و معارفه توجه ننمودن به خواست مردم در تعیین مدیر بومی بود.
اگر از عدم هماهنگی با امام جمعه گلایه نمودم برای امر شخصی نبود بلکه اعتراض به بی‌توجهی به خواسته های مردم بود که در بندهای فوق اعلام نمودم.

۸_ اعتراض وگلایه به روش انتخاب استان به معنی عدم حمایت ازتلاش های استاندار عزیز و مسئولان شهرستان در جهت حل مشکلات مردم نیست اینجانب در طول سالهای خدمتگزاری به مردم در سمت امامت جمعه بنا به وظیفه ای که بر دوش داشته‌ام از هر مدیر و مسئولی که از طرف دولت های مختلف منصوب شده اند و در مسیر خدمت به مردم و حل مشکلات آنان تلاش نموده‌اندحمایت کرده ام و از این پس نیز تا زمانی که حضوردارم چنین خواهد بود.

مصطفی خاوری اصطهباناتی خدمتگزارمردم درسنگر امامت جمعه
شنبه یازدهم دی ماه یکهزار و چهارصد
قم المقدسه

این پیام اما نخستین و آخرین پیام در اعتراض به این تصمیم نبود .

از همان روز علنی شدن این خبر ( جهارشنبه ۸ دیماه ۱۴۰۰ و کمتر از ۲۰ ساعت مانده به مراسم !!! )  گمانه زنی ها و واکنش های زیادی توسط کاربران فضای مجازی شهرستان استهبان صورت گرفت.

بزرگان صاحب نام جبهه اصولگرایی استهبان نیز ساکت ننشستند و هر کدام با ارسال پیام و نامه و  توئیت و … مخالفت صریح خویش با تصمیم استاندار فارس را اعلام کردند و به ایشان توصیه کردند تا در این تصمیم تجدیدنظر کند.

نقش نماینده مجلس در این انتصاب

انتصاب یک فرماندار غیر بومی که از قضای روزگار همشهری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم بود حساسیت مردم به این موضوع را بیشتر کرد و این حساسیت  زمانی بیشتر شد که در پیام ها  فرماندار جدید اهل استان فارس معرفی می شد بدون هیچ اشاره ای به زادگاهش ” آباده طشک “،  و  از طرفی هم  هیچکدام از رابطان سه گانه ی دکتر طهماسبی هیچ عکس العملی در خصوص سوالات و پیام های مردم شریف استهبان از خود نشان ندادند و شاید بتوان گفت در یک حرکت منسجم و هماهنگ به مردم بی اعتنایی کردند.

فرهاد طهماسبی نیز در پیامی که به ایشان منتسب بود هرگونه دخالت در خصوص انتصاب یوسف کارگر از طرف خودش را رد کرده بود و به تماس ما برای تایید یا رد این پیام نیز پاسخ نداد.

آنچه اما مسلم است اینکه بدون شک استانداران برای انتصاب فرمانداران نظر نماینده مجلس و امام جمعه همان شهرستان  را جویا خواهند شد و چنانچه در بالا آمد امام جمعه استهبان از این انتصاب بی اطلاع بوده و بعید به نظر می رسد که جناب دکتر ایمانیه با دکتر طهماسبی نیز هیچ مشورتی در این خصوص نکرده باشد.

باید منتظر بود و دید که پایان این داستان چگونه خواهد شد :

آیا استاندار فارس در این تصمیم تجدیدنظر خواهد کرد یا خیر ؟

آیا سرانجام استعفای امام جمعه استهبان چه خواهد شد ؟

آیا پاسخ و عکس العمل نماینده مجلس در این خصوص چه خواهد بود ؟

و هزاران سئوال دیگر که فقط باید منتظر بود و دید …

مجید فرهمندی – سردبیر