فرماندار استهبان با صدور پیامی ۱۴ آبان روز فرهنگ عمومی را تبریک گفت.

متن پیام به شرح زیر است :

برجسته کردن روزی با عنوان روز فرهنگ عمومی بیانگر جایگاه بلند و اهمیت  یک موضعی فرهنگی در تقویم رسمی میهن عزیز اسلامی است و نقش آن در  تعالی فکر و اخلاق از یک سو به معنای اصلاح بخش بنیادین فرهنگ؛ یعنی باورها و ارزش‌هاست و از سوی دیگر منجر به اصلاح لایه‌های دیگر فرهنگ مانند سنت‌ها، هنرها، نمادها و رفتارها و سایر کنش های فرهنگی  می شود که جامعه را به سوی بالندگی فرهنگ اسلامی به پیش می برد .

فرهنگ عمومی را می‌توان راهنمای اعمال انسان‌ها و معرف جهان بینی‌های آنها در زندگی دانست. فرهنگ تعیین‌کننده چگونگی تفکر و احساس اعضای جامعه است. در این بین فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروه‌ها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.

برنامه ریزی برای بهبود فرهنگ عمومی باید علاوه بر توجه به سیاست های کلان فرهنگی دارای جهت گیری بومی و منطقه‌ای باشد تا بتواند اثرات خوبی در افراد جامعه داشته باشد .

 کمالی سروستانی فرماندار استهبان

در جهان پرشتاب وپرتلاطم امروز که هر روز شاهد اختراعات واکتشافات گوناگون در عرصه های مختلف فرهنگی ،هنری و علمی هستیم  توجه به فرهنگ عمومی و ارتقاء سطح آن برای صیانت از مرزهای فرهنگی و نظام باورها ،عقاید ،ارزشها  می تواند جامعه ی در حال تحول و رشد و توسعه ی ما را در برابر هجمه های فرهنگی دشمنان مصونیت بخشد و باعث ارتقاء جایگاه رفیع تمدن ایرانیان و تعالیم انسان ساز اسلامی در جهان کنونی شود.

شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به اهمیت فزاینده ی فرهنگ عمومی، ۱۴ آبان‌ماه را در تقویم  رسمی کشور ، به نام روز فرهنگ عمومی نامگذاری کرده است که اینجانب لازم می دانم از تلاشها و زحمات ارزشمند حجت الاسلام خاوری امام جمعه فرهیخته ، رؤسا، دبیران و اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان استهبان  که برای ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه اقدامات وافری انجام می دهند صمیمانه تقدیر وتشکر نمایم  و این روز خجسته را به تمامی اصحاب سخت کوش و پرتلاش فرهنگ و هنر تبریک میگویم.

بدون تردید شورای فرهنگ عمومی  با درایت و دقت نظر همه اعضا و  با بهره گیری از ظرفیت ارزشمند نخبگان فرهنگی و علمی  می تواند گام های موثرتری  در مسیر اعتلا و توسعه فرهنگی بردارد؛  به امید آنکه در پرتو توسعه و تعالی فرهنگ عمومی طلوع فرداهایی روشن در انتظار مردم خوب این دیار پرگهرباشد.

احمد رضا کمالی سروستانی
فرماندار شهرستان استهبان

همچنین به همین مناسبت امید کیامرث رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان استهبان در پیامی “هفته فرهنگ عمومی” را به مردم شریف استهبان، فرهنگ وران و فرهیختگان تبریک گفت.

در این پیام آمده است فرهنگ متعلق به همه ی مردم است و همه ی مردم در شکل گیری، هویت بخشی و جهت دهی به آن نقش دارند.

رییس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان گفت: مهمترین شاخصه های فرهنگی این مرز و بوم را می توان در زبان فارسی، برنامه های ملی و مذهبی، معماری، صنایع دستی، پوشاک و غذاهای سنتی یافت اما متأسفانه در چند دهه ی گذشته تغییر و تحولات در حوزه فرهنگ آنچنان پر سرعت و با شتاب بوده که نیازمند بازنگری، تأمل و اندیشیدن در آن است.

امید کیامرث گفت: به هر روی امروز خرسندیم که شهرستان استهبان با وجود شخصیت ها و چهره های فرهیخته علمی فرهنگی و دارا بودن آثار مکتوب و نوشته های برجای مانده در زمینه ی ارزش های دینی، فرهنگ عامه ی مردم و واژگان بومی و محلی توانسته است این فرهنگ با اصالت را از کمند آسیب ها برهاند و با حفظ داشته ها به فرهنگ، جانی دوباره بخشد.

امید کیامرث رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان

در ادامه ایشان افزود روز چهاردهم آبانماه در تقویم فرهنگی کشور به عنوان “روز فرهنگ عمومی” و هفته ی پس از آن را “هفته فرهنگ عمومی”نام گذاری کرده اند اینجانب این هفته ارزشمند را محضر امام جمعه شهرستان و رییس شورای فرهنگ عمومی، فرماندار و نائب رییس شورای فرهنگ عمومی، اعضا شورای فرهنگ عمومی شهرستان، مسئولین، مردم شریف استهبان، فرهنگ وران، فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر تبریک می گویم.

امید کیامرث
رییس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان