حجت الاسلام والمسلمین خاوری امام جمعه استهبان با اشاره به سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، در خصوص انتخاب اصلح گفت:

معیار انتخاب اصلح برای ریاست جمهوری چندتا چیز است که حالا معیار های متعدد و متفاوتی که مدنظر گرفت من چند مورد را خدمت شما عرض میکنم. اولین و مهمترین شرطی که ما باید کاندید های اصلح پیدا بکنیم و ببینیم، تدین هست. متدین بودن دین مدار بودن و شریعت مدار بودن و قانون مدار بودن، حالا چه قانون شریعت و چه قانون اساسی و قوانین عادی، این باید مدنظر باشد. قانون شریعت و دستورات شریعت مقدس اسلام، اهل بیت عصمت و طهارت، قرآن و فتوای مراجع پایبند هستند، تعهد دارد.

امام جمعه استهبان در خصوص وفاداری به آرمان های انقلاب اسلامی گفت:

بالاخره انقلاب اسلامی بر آمده از خون صد ها هزار شهید است. یک آرمان ها و اهدافی دارد و بناست که این انقلاب به دست رئیس جمهوری که به آرمان های انقلاب اسلامی معتقد باشد. در آن مسیر قدم بر دارد. حرکت و تلاش بکند که به آن اهداف برسد و البته اعقاد تنها کافی نیست. باید واقعا در رسیدن به اهداف انقلاب اهداف شریعت مقدس اسلام و مذهب رسمی کشور واقعا ایستادگی کند. تلاش بکند و خودش را نشان داده باشد در گذشته. بالاخره کسانی که کاندیدا هستند. سال ها و ده ها سال از اول انقلاب هم این ها مدیریت کلان و خورد داشته اند. باید خودشان را نشان داده باشند. واقعا اهل تدین و تدبر و وفاداری به انقلاب و به آرمان های انقلاب داشته باشند.

وی در خصوص لزوم ارائه برنامه مدون و قابل اجرا گفت:

لازم است برنامه مدون و قابل اجرا را به مردم ارائه دهند و کارشناسان و برنامه های مدون را نقض و ابهام کنند برسی کنند. بنابراین داشتن برنامه مدون و قابل اجرا البته حالا یک برنامه فضایی و غیر قابل جرا شعار های دور از واقعیت هم نباید باشد. بالاخره واقعیت قابل اجرا هم باید باشد، بتواند مشکلات حل بکند. نکته دیگر و خصوصیت دیگر کاندیدهای اصلح این است که مرعوب دشمن نباشد. بالاخره دشمن، دشمنی هایی میکند. سنگ اندازی هایی می کند. ممکن است حرف هایی بزند. تصمیم هایی بگیرد. نباید رئیس جمهور ما مرعوب دشمن باشد. ساده زیستی دوری از اشرافی گری، واقعا درون این دوره ای که مردم همه گرفتار هستند و مشکل دارند. مردمانی که هزاران سختی در راه زندگیشان هست و به یک لقمه نان برای خودشان و خانواده شان محتاج هستند. اگر می بینید مسئول مملکت روحیه اشرافی گری دارد، ساده زیست نیست خب این برای مردم تلخ است، سخت است، باید واقعا مردم محور توجه به محرومین مدنظرش باشد. توجه به مستضعفان، توجه به اقشار کم درآمد مردم باید مدنظر کاندیدای ریاست جمهوری باشد.

حجه الاسلام و المسلمین خاوری گفت:

نکته دیگر، اعتقاد به امامین انقلاب است. واقعا اگر اعتقاد باشد بعد اطاعت و اجرای فرامین هم به وجود می آید. بعدش اگر صرف شعار باشد.  نکته دیگر در کاندید اصلح تبیین مواضع عزت آفرین در سیاست خارجی است. سیاست خارجی ما مبتنی بر عزت باشد، بر قوت باشد و بر عظمت انقلاب باشد و این باید مد نظر ریاست جمهوری ان شالله باشد.

پیام و توصیه شما به مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات چیست؟

در مورد مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نکته‌ای که باید عرض کنم این هست که این انتخابات برگزار خواهد شد. به حول قوه الهی و قطعاً رئیس جمهور هم انتخاب می‌شود. ما شرکت بکنیم، رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود. شرکت نکنیم، رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود. اگر کسی قهر کند و بگوید من شرکت نمیکنم، دوره های قبل شرکت کردم و نتیجه ای نگرفتم. این بار هم شرکت نمیکنم. این به معنای آن نیست که بگوییم رئیس‌جمهور انتخاب نمی شود. ما خودمان را از حق انتخابی که داشتیم، محروم کردیم.

امام جمعه استهبان در گفتگو با استهبان آنلاین ضمن اشاره به این مسئله که مشارکت یک وظیفه و تکلیف شرعی است گفت:
علاوه بر تکلیف شرعی، تکلیف ملی ما است. تکلیف وطنی ما هم هست. شرکت در سرنوشت سیاسی یک مملکت، سرنوشت اقتصادی خودمان به آینده خودمان باید مد نظر خودمان باشد.
سرنوشت خودمان، سرنوشت ملتمان، سرنوشت کشورمان و باید بدانیم که این رای های ما تاثیر دارد و هم میتواند تاثیر مثبت داشته باشد و هم تاثیر منفی داشته باشد. خوب یا بد دست ماست.
ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بالنفسهم. خداوند وضعیت انسان را تغییر نمی دهد، مگر اینکه انسان خودش حرکت کند. خودش تلاش بکند ما باید خودمان آینده خودمان را رقم بزنیم و برای آن تصمیم داشته باشیم.

وی در ادامه گفت:
برای آینده فکر داشته باشیم، برای آیندمان، باید برنامه داشته باشیم و قطعاً شرکت کردن در انتخابات مهم ترین تلاشی هست که می‌توانیم برای عمران و آبادانی کشور داشته باشیم و آینده خودمان را رقم بزنیم و الا عرض کردم شرکت نکنیم به این معنا نیست که انتخابات تعطیل می شود. دیگران می آیند و برای من تصمیم می‌گیرند. دیگران می آیند و برای ما رای می‌دهند و رئیس‌جمهور برای ما انتخاب می کنند بنابراین باید در سرنوشت خودمان مشارکت فعال داشته باشیم گلایه هایی هم باشد که طبیعتاً هست این گلایه ها حتی اگر کسی مسئولین را قبول نداشته باشد حتی این کاندیداها را گلایه‌های ازشون داشته باشد یا از نظام هم گلایه هایی داشته باشد. باز شرکت در سرنوشت خود که نباید پای این مسائل گذاشته شود.

امام جمعه استهبان ضمن دعوت به حضور حداکثری در انتخابات گفت:

قطعاً ما وقتی که حاج قاسم به شهادت رسید ما هممان اعلام کردیم که من حاج قاسم هستم من خودم یک سلیمانی هستم. امروز میدانی که شهید سلیمانی پیش روی ما می‌گذارد حضور در انتخابات است. قطعا اگر شهید در بین ما بود ما را تشویق می کرد برای حضور در انتخابات و خط و فکر شهدا و امام شهدا آرمان‌های امام و آرمانهای ملی ما و آرمان‌های شرعی و دینی و وطنی ما در پیشرفت کشورمان امنیت کشورمان سازندگی رفع مشکلات حرکت کنیم و شرکت کنیم و بدانیم هم که رئیس جمهور برای چهار سال انتخاب می شود ۴ سال تمام مقدرات کشور در دست رئیس جمهور است و بالاترین قدرت اجرایی کشور است.
اگر چه از نظر سیاسی دومین نفر است ولی خوب قدرت اجرایی کشور در دستان رئیس جمهور است . برای ۴ سال بعضی مواقع تصمیمات گرفته می‌شود که این تصمیم‌ها ۴۰ سال اثرش در کشور باقی می ماند و
بعضی مواقع ممکن است تاثیرات صد ساله توی کشور بگذارد تصمیماتی که در یک دوره‌ای گرفته می شود بنابراین باید همه ما مشارکت حداکثری داشته باشیم و انشالله در انتخابات شرکت بکنیم.

به نظر شما مشکلات فعلی نتیجه چیست و آیا انتخاب صحیح تاثیری در شرایط دارد؟

یک صحبت این روز ها مطرح هست که ریشه مشکلات در داخل است و یا در خارج در دستان دشمن؟ نمی شود هیچ کدام از این ها را نادیده گرفت.
هم دشمنی های دشمن، سنگ اندازی های دشمن، تحریم ها، بالاخره دشمن است و باید دشمنی خود را بکند اما این که ما پای این بشینیم که کار دشمن است و وظیفه ای نداریم، نخیر. اتفاقا بسیاری از گرفتاری ها و مشکلات ریشه داخلی دارد. همان مشکلات خارجی هم باید در داخل فکری برایش کرد. مشکلات داخلی قابل حل است. مشکلاتی که دشمن ایجاد می کند قابل حل است و حل این مشکلات در داخل است. در تولید است که مقام معظم رهبری سال هاست دارند بر مسئله تولید تاکید می کنند. رونق تولید، جهش تولید، رفع موانع در تولید. این ها مسائلی هست که می شود در داخل فکری برایش کرد.
همسایگان منطقه ای داریم. ما در یک منطقه خاص داریم زندگی می کنیم. کشور های قدرتمند و کشور های منطقه ای و کشور های اسلامی در حوزه ای که ما داریم زندگی می کنیم و محدوده کشور ما و غرب آسیا. این ها ارتباطات با کشور های منطقه می تواند تحت نظر باشد. وقتی ما می‌گوییم خارج همیشه نباید اروپا و غرب را مد نظر گرفت در منطقه باید فعالیت دیپلماسی و ارتباطات خارجی باید داشته باشیم. هم در حوزه داخل و هم در حوزه خارج و البته خارج بیشتر کشور های منطقه و شرق آسیا. این ها مسائلی است که دولت باید برایش فکری کند و تصمیمی بگیرد و همه این ها در گرو انتخاب اصلح است.
مسئله دیگر رفع مشکلات و ریشه مشکلات این است که باید نا اهلان از دو منطقه یکی در منطقه مدیریت کشور و یکی در اقتصاد، دستشان قطع شود و حذف شوند. حذف نا اهلان از اقتصاد حذف نا اهلان از مدیریت کشور. این ها که دیگر ربطی به خارج ندارد و این ها که دیگر به انتخاب خود ما و انتخاب اصلح و انتخاب کاردان و انتخاب مدیر کارکن و توانمند برمی گردد که ان شاءالله تلاش کنیم و مشکلات را بر طرف کنیم. ریشه مشکلات در داخل است و در دست ماست. در دست مسئولان ماست. میشه برای تولید، اقتصاد، برای رفع گرفتاری های مردم، ایجاد اشتغال مردم برنامه داشت. ان شاءالله که مسئولین بتوانند در رده با این مشکلات را برطرف نمایند.