جمعی از تشکل‌های دانشجویی مرکز آموزش عالی استهبان در بیانیه‌ای در مورد اجرای طرح آمایش آموزش عالی و لغو مجوز و توقف پذیرش دانشجو در رشته مهندسی عمران در این مرکز نوشتند: از آنجایی که رشته عمران بیشترین تعداد ورودی و استقبال دانشجویان مرکز را در سال‌های اخیر به دنبال داشته، این خبر بسیار نگران کننده است؛ زیرا با کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان در آینده میتواند پیش زمینه‌ای برای تعطیلی دائم و یا ادغام این مرکز باشد؟!

متن بیانیه به شرح زیر است:

طرح آمایش آموزش عالی که از هشت بند تشکیل شده در سال ۹۴ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به وزارت علوم جهت اجرا ابلاغ شد؛ براساس بند سوم این ابلاغیه، وزارت علوم می‌تواند به منظور ساماندهی به واحد‌های آموزش عالی، این موسسات را تجمیع کند؛ (بخوانید تعطیل کند) به نحوی که پاسخگوی نیاز‌های منطقه‌ای باشد و منجر به کاهش هزینه‌های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.

شروع اجرای این طرح ۵-۴ سال به طول انجامید تا اینکه از نیمه‌های سال۹۹ اخبار ادغام یا مأموریت محورشدن دانشگاه‌ها به گوش می‌رسد.

در ابتدا این طرح از استان‌های محروم مانند خراسان شمالی (مرکز آموزش عالی اسفراین) شروع شد و به استان‌های خراسان جنوبی، اصفهان، فارس و… کشیده شده است؛ که در اکثریت موارد اعتراض تند مسئولان شهرستان، دانشجویان، اساتید و کارکنان مراکز را در پی داشته که بعضا موجب عقب نشینی وزارت علوم از موضع خود و تجدید نظر این وزارت خانه گردیده است.

با توجه به عقب نشینی‌های وزارت علوم در برخی از موارد اینطور به نظر میرسد که در اجرای این طرح، رابطه جای ضابطه را گرفته و متاسفانه کاملا سلیقه‌ای و غیرکارشناسی شده عمل می‌شود.

گفته شده هدف اصلی این طرح ارتقای کیفیت آموزشی مراکز آموزش عالی و کاهش هزینه‌های سربار است، اما به نظر میرسد تنها هدف و هدف اصلی این طرح، کم کردن هزینه‌های دولت و حذف مراکز آموزش عالی شهرستان‌هایی باشد که صدای مسئولان به گوش مقامات ارشد وزارت عتف نمیرسد و نفوذی در وزارت ندارند؛ اگر هدف اصلی ارتفا کیفیت آموزشی و خدماتی مراکز آموزش عالی باشد قطعا راه‌های بسیاری برای این مهم وجود خواهد داشت که تعطیلی و یا ادغام مراکز آموزش عالی، آخرین راه پیش رو و تنها به معنای پاک کردن صورت مسئله و عدم حل این مشکل است.

متاسفانه چند هفته پیش و در بحبوحه امتحانات میان‌ترم دانشجویان و در شرایطی که به دلیل وضعیت قرمز کرونا، دانشجویان و اساتید فشار روحی سنگینی را تحمل میکردند، نامه‌ای از وزارت علوم به مرکز آموزش عالی استهبان با مضمون لغو مجوز و توقف پذیرش دانشجو در رشته‌ی مهندسی عمران ارسال شده است؛ که موضوع فوق فشار روحی مضاعفی به دانشجویان و اساتید مرکز آموزش عالی استهبان وارد نموده است.

از آنجایی که شهرستان استهبان قطب رشته مهندسی عمران در شرق استان فارس بوده و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی رشته‌ی عمران این مرکز کامل و به روز است، به نظر میرسد این تصمیم چندان کارشناسی شده نباشد؛ همچنین سطح علمی و فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی رشته مذکور بر هیچ کس پوشیده نبوده و مقالات چاپ شده ایشان در مجلات معتبر بیانگر این مهم است.

از آنجایی که رشته‌ی عمران بیشترین تعداد ورودی و استقبال شدید دانشجویان مرکز را در سال‌های اخیر به دنبال داشته، این خبر بسیار نگران کننده است؛ زیرا با کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان در آینده میتواند پیش زمینه‌ای برای تعطیلی دائم و یا ادغام این مرکز باشد؟!

در آخر به نظر میرسد طرح آمایش مراکز آموزش عالی طرحی شکست خورده، نا کارآمد و غیر کارشناسی باشد که وزارت عتف در واپسین لحظات خود به دلیل جبران کمبود بودجه‌ی دولت بر روی آن پافشاری می‌کند.

بیانیه مشترک شورای صنفی، بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی مرکز آموزش عالی استهبان

منبع : خبرگزاری دانشجو