در سال ۱۴۰۰ آزمون بزرگی به نام انتخابات ۱۴۰۰ داریم.

فرماندار استهبان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ آزمون بزرگی به نام انتخابات ۱۴۰۰ داریم، به انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورا ها اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد انتخاباتی سالم و پرشکوه برگزار شود که سعادت و سلامت کشور در انتخابات آتی رقم خواهد خورد.

احمدرضا کمالی سروستانی در خصوص اقدامات اجرایی انتخابات گفت:
اقدامات ما در رابطه با انتخابات از سال ۱۳۹۹ شروع شده است ولی آنچه مهم است در رابطه با انتخابات شوراهای اسلامی روستا هست. ما ۲۶ روستای واجد شرایط رای داریم و امسال با پیگیری هایی که انجام دادیم ۲ شورای تیره عشایری که یکی تیره جابری است که ما در استهبان ثبت نام می کنیم و توسط خرامه انجام می شود و دیگری تیره شاهسون هست که در استهبان انجام می دهیم. که جمعا ۲۸ شورای اسلامی روستایی تشکیل می شود.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان استهبان در خصوص وضعیت ثبت نام در انتخابات گفت:
آمار وضعیت ثبت نام و مقایسه با ادوار مختلف از نظر ترکیب جنسیتی به این صورت است که در دور چهارم شورا ۵ درصد از بانوان حضور داشتند. در دور پنجم حضور ۴ درصدی بانوان را داشتیم و امسال که دور ششم را برگزار می کنیم شاهد حضور ۷ درصدی بانوان هستیم. این مسئله نشان می دهد که ما رشدی در تعداد بانوان از حیث ثبت نام داشته ایم.

وی در ادامه در خصوص جمعیت داوطبین ثبت نامی و سطح تحصیلات آنان گفت:
در دور چهارم شاهد حضور ۱۴۸ داوطلب، در دور پنجم ۱۶۲ نفر و در این دوره ۱۸۲ نفر به عنوان داوطلب شورا ششم ثبت نام کردند. از نظر تحصیلات، ۳۵ نفر دیپلم، ۷ نفر لیسانس، ۳۵ نفر فوق لیسانس، ۱۲ نفر با تحصیلات ابتدایی، ۸۳ نفر راهنمایی و ۶ نفر تحصیلات متوسطه دارند.

کمالی سروستانی در گفتگو با استهبان آنلاین در خصوص وضعیت شغلی و ایثارگری داوطلبین گفت:
از میان داوطلبین دوره ششم، ۶ نفر فرهنگی، ۲۶ نفر کشاورز، ۱۱ نفر بازنشسته ادارات و دستگاه های مختلف، ۱۹ نفر هم اکنون کارمند، ۱۳ نفر سایر شغل ها و ۱ نفر هم وکیل است. از نظر وضعیت ایثارگری، امسال شاهد ثبت نام ۱۱ درصدی ایثارگران در انتخابات هستیم.

وی در ادامه گفت:
از نظر سابقه، دوره چهارم، ۲۳ درصد از افرادی بودند که در دور سوم شورا بودند. در دور پنجم، ۴۸ درصد و در دور ششم، ۳۰ درصد از کسانی که تا کنون عضو شورا هستند، ثبت نام کردند.

رئیس شورای تامین شهرستان استهبان گفت:
خوشبختانه امسال همه اقداماتی که برای انتخابات لازم بوده را طبق زمان بندی انجام دادیم. انجام امور مربوط به تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات چه در شهر و چه در روستا در جریان است. خوشبختانه مشکل خاصی مشاهده نمی شود و کمبودی نداریم. امیدواریم بتوانیم بستری را فراهم کنیم برای حضور مردم که ان شاء الله انتخابات خوبی را رقم بزنیم.

فرماندار استهبان ضمن اشاره به مقوله مشارکت گفت:
یقینا اعضایی که به عنوان داوطلب ثبت نام کردند، نوع تبلیغاتشان برای حضور مردم مهم است. از همین الان درخواست می کنیم که از تخریب یکدیگر خودداری کنند و صرفا در زمان قانونی تبلیغات خودشان را انجام دهند.

وی در پایان از طی درخواستی از افراد صاحب نظر گفت:
از افراد صاحب نظر و کسانی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی کار می کنند خواهش داریم از تبلیغات زودهنگام به سود و یا علیه کاندیدا پرهیز کنند، تا ان شاءالله بتوانیم انتخاباتی خوب، سالم و پرشور در شهرستان استهبان داشته باشیم.