مصرف آب در استهبان ۳۵درصد افزایش داشته است!

✍? رسول حاجی‌باقری

در طی گفتگویی که با مهندس قاسمی، ریاست محترم اداره آب و فاضلاب استهبان داشتم، لازم شد تا اطلاعات کسب شده در اختیار شما عزیزان قرار گیرد تا شاید تلنگری باشد برای مراقبت بیشتر از «آب»

◀ با شیوع بیماری کووید-۱۹، میزان آب مصرفی در استهبان ۳۵٪ افزایش داشته است. این افزایش نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۲۰٪ بیشتر بوده است. با این افزایش بی‌سابقه، دو چاه ذخیره آب دیگر نیز به شبکه آبرسانی شهر اضافه شده و در حال تولید می باشد.

◀ همشهری گرامی
در این که باید تمام موازین بهداشتی رعایت شود، تردیدی نیست. می‌دانیم که انتشار سریع کروناویروس با رعایت نکات بهداشتی مهار می‌شود و تمام تلاشمان باید معطوف به رعایت این اصول باشد.
اما یک نکته را هم فراموش نکنیم و این که مصرف آب بسیار بالا رفته است. افزایش مصرف ما در این شرایط باعث کاسته شدن از حجم منابع آب خواهد شد. برای بهبود آبرسانی به مردم، دو چاه آبی که معمولا برای مصرف تابستان و ذخیره بوده است، به مدار آبرسانی اضافه شده تا ما در تنگنا نباشیم. با این اوصاف ممکن است تابستان پیش رو با مشکل آب مواجه‌شویم.
⏪ شاید با رعایت چند نکته ساده زیر بتوانیم از مصرف صعودی فعلی بکاهیم:

– در آن ۲۰ثانیه‌ی توصیه شده برای شست‌و‌شوی دست‌ها، شیر آب را ببندیم.

– اگر در خانه قرنطینه هستیم، نیاز به شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها نیست، چون وسایل و محیط خانه در معرض آلودگی نیستند.

– تعداد دفعات استحمام را متناسب با نیازمان تنظیم کنیم.

– برای مصرف بهینه آب به دیگران هم یادآوری کنیم.

– مصرف آب را در ساعات اوج مصرف کاهش دهیم.

– و …

? با وجود این که به نظر می‌رسد بارش‌های امسال منابع زیرزمینی را بسیار تقویت کرده، اما در واقع چنین نیست، ذخایر سد‌ها و بارش‌های امسال نسبت به پارسال کاهش داشته است. باید مراقب آینده هم باشیم.

فرزندانمان هم نیازمند آب هستند، آب را درست مصرف کنیم.

دیده بان استهبان

دیده بان استهبان