به همت موسسه فرهنگی هنری ترانه آوای باران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس روز چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۳  آیین رونمایی از اولین اثر کتابت قرآن کریم توسط «هادی پیروز نیا» در محل تالار مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد.
«دکتر احمد علی باروتی» مدرس دانشگاه و استاد برجسته خوشنویسی در این نشست اظهار داشت: به تعبیر پیامبر اکرم قرآن هفت بطن دارد، از این رو قرآن کتابت و ترجمه و تفسیر همه برای رسیدن عمل به قرآن است.
وی ادامه داد: با مقدمه معرفتی انسان را وادار به عشق قرآن خواهد کرد و تا مرحله کتابت قرآن می رسد.
این استاد خوشنویسی با بیان اینکه هنرمند مثل خورشید است و همچنان از نورش همه استفاده می کنند، تصریح کرد: آقای پیروز نیا با رهرویی از عشق به قرآن هنرش را به منصۀ ظهور رساند.
وی همچنین از کتابت قرآن با تکیه بر فرهنگ ایرانی و قرآنی خبر داد و گفت: نمایشگاه این آثار از دهم تا هفدهم ماه رجب برگزار خواهد شد.

«محمد صادقی» رئیس دانشگاه فرهنگیان استان فارس نیز با بیان این نکته که ما هنر را مقدس می دانیم، ادامه داد: اگر وجه قدسی را از هنر سلب کنیم سلب ماهیت هنر خواهد بود چرا که هنر زبان خداوند و آیینه فطرت انسان است.
وی ادامه داد: هنر ماندگار هنری است که انسان خود را در آن پیدا می کند از این رو جذابیت شعر حافظ که برون مرزی در اوج قرار گرفته است به دلیل همین نکته مهم است.
صادقی افزود: اگر بگوییم هنر خوشنویسی اشرف هنرهاست به گزافه نگفته ایم و اینکه سخن خداوند را به رشته تحریر خوشنویسی در آوردن هنر در هنر است که آقای پیروز نیا بر اساس پیوند دلی اش با قرآن این اثر ارزنده را خلق کرده است.


وی یادآور شد: پرداختن به قرآن در متن زندگی ما چنان اثر گذار است که به فعلیت آرامش بخشیدن به زندگی مان یاری خواهد کرد و قرآن مفاهیمی دارد که برای ساختن بهشتی در همین دنیا مؤثر می باشد.
« محمد صادق میرزا ابوالقاسمی» استاد دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز نیز کتابت قرآن در شیراز توسط هنرمند هادی پیروز نیا را فرصت برشمرد و گفت: با پیشینه درخشان شیراز در حوزه کتابت قرآن کریم امید آنکه هنر کتابت قرآن کریم همچنان ادامه داشته باشد.

به باور این استاد دانشگاه شیراز پیش الگوی نسخ کتابت شده در این اثر وام گرفته عثمان طه می‌باشد، وی ادامه داد: ما دو راه برای شناخت خطوط اسلامی پیش رو داریم که نخست منابع و گزارش های اندک هستند که اغلب زبان گویای هم ندارند و دسته دوم هم آثار خوشنویسی باقی مانده است که از گزند روزگار در امان مانده است.
وی با بیان اینکه خطوط اولیه اسلامی در پناه اسلام دوام و قوام پیدا کرده اند، تصریح کرد: مکتوب کردن قرآن هم برای این بوده که خطوط اولیه و مکتوب کردن کلام خداوند هم در شیوه نگارش دارای ملاحظاتی بوده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دیگر توجیه صحیح بودن کتابت قرآن هم این بود که جوامع تازه مسلمان نیازمند آشنایی با قرآن هستند که از راه قرائت روان می گذرد و این مهم موجب توجیه کتابت قرآن گردید.
میرزا ابوالقاسمی با بیان اینکه خط نسخ اقبال این داشته که ویژگی خوانایی و کتابت را داشته باشد، خاطر نشان کرد: این دو ویژگی کمک کرده که خط نسخ برای کتابت قرآن حداقل از قرن پنجم مورد توجه قرار گیرد و پس از دو سده خط نسخ یاقوتی مورد اقبال استفاده برای کتابت قرآن کریم بوده است.


این استاد هنر و معماری دانشگاه شیراز با اشاره به کتابت قرآن در عهد صفوی،اضافه کرد: میرزا احمد نی ریزی توفیق در یکدست شدن خط نسخ در کتابت قرآن داشته است و آنچنان تأثیر داشته که او را مبدع این نوع کتابت می نامند.
وی افزود: مقابل این جریان ترکان مسلمان هستند که خطوط مذهبی را بیش از ما ایرانیها در دست می گیرند.
به باور این استاد دانشگاه کلیشه کردن حروف در صنعت چاپ برگرفته از خط نسخ ترکی است که ویژگی منحصر به فرد خط نسخ دوره ما داده است به همین دلیل وی تأکید کرد: در شیوه عثمان طه به عنوان مثال هر جزء در ۲۰ صفحه کامل نوشته اما باید بدانیم که این شیوه کار تازه ای نیست که هزار سال در ایران و مصر به آن پرداخته شده است از این رو قرآن عثمان طه ادامه همان سنت است و عثمان طه تحت تأثیر ماشینی شدن خط نسخ بوده است که می توان در بوته نقد قرار داد.
« هادی پیروز نیا» هنرمند خوشنویس متولد ۱۳۵۵ شمسی کتابت قرآن کریم را از بهمن ماه ۱۴۰۱ شمسی آغاز و اکنون پس از ۱۸ ماه سی جزء قرآن را به کتابت رسانده است.

 

گزارش : صفدر دوام