به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا  حمیدرضا قاسمی رییس اداره آبفا شهرستان استهبان، دلایل افت فشار آب در برخی نقاط شهر استهبان و اقداماتی که در جهت رفع آن و در کوتاه مدت صورت گرفته است را تشریح کرد.

قاسمی با بیان این نکته که در شهر استهبان متاسفانه از یازده حلقه چاه ما پنج حلقه را بطور کامل یا به میزان ۵۰ درصد از دست داده ایم که باعث بروز چنین مشکل حادی شده است و باید همه همکاران در جریان باشند و برای مراجعین توضیح بدهند..تا مردم هم بدانند که چه اتفاقی افتاده و برای رفع آن چه کارهایی انجام داده ایم‌.
چاه شماره پنج واقع در لای زرگی بدلیل افت سطح آب تولید چاه نصف شده است .
چاه شماره شش واقع در لای هیزمی تولید چاه کمتر از نصف شده است.
چاه شماره ده انتهای خیابان شهید مرشدی کاملا خشک شده و الان ده روز هست کاملا از مدار خارج شده است.
چاه شماره یازده واقع در مرکز تحقیقات انجیر بیش از نیمی از تولید چاه از دست رفته و روزانه حداقل ۱۲ ساعت خاموش است و احتمالا تا ماه آینده کامل خشک خواهد شد.
چاه شماره ۱۳ بدلیل سیلاب اخیر با مشکل ریزش جدار مواجه شده و آب چاه گل آلود شده که ناچار شدیم چاه را از مدار خارج کنیم تا کدورت جاه پایین بیاید که الحمدلله محقق شد.
رییس آبفا استهبان ادامه داد : در مقابل اتفاقات بالا قاعدتا باید نیمی از شهر بی آب شود یا اینکه نوبت بندی و جیره بندی اعمال کنیم. مثلا یک روز در میان آب توزیع کنیم ۲۴ ساعت یک سمت شهر و ۲۴ ساعت سمت دیگر شهر آب داشته باشند.
اما با تلاشی جهادی و همگانی و خصوصا همکاران در بهره برداری آبفا با مدیریت آقای مهندس افراسی و تلاش واقعا شبانه روزی همه پرسنل جیره بندی اتفاق نیافتاد و با لطف خدا و انجام اقدامات فوری ذیل بحران پشت سر گذاشته شد و مدیریت شد.

قاسمی اقدامات انجام شده برای حل مشکلات موجود را اینگونه برشمرد :
اولا با نصب فشار سنج و مدیریت فشار شبکه توزیع آب عادلانه شد و بخشی از افت فشار جبران شد.یعنی نگذاشتیم یک نقطه آب پر فشار داشته باشد و جای دیگری آب کم فشار .
اقدام بعدی تعمیر تعدادی از شیرآلات اصلی شبکه و خصوصا شیر آلات خروجی مخازن بود که در ماههای گذشته انجام شده که باعث شد راحت بتوانیم روی شیرآلات مانور بدهیم و هر جا که لازم بود شیر فلکه را کمتر یا بیشتر کنیم.
اقدام بعدی ترمیم استفاده از مخزن ۱۰۰۰ متر مکعبی خیابان میثم بود که بیست سال خارج از مدار سرویس و متروکه بود که با بازسازی و احداث ۵۰۰ متر شبکه با قطر ۲۲۵ به مدار تولید برگشت که این اقدام باعث شد کوی امیر کبیر باغ وفا شهید مطهری کوی طالقانی و ….مشکل تامین آب نداشته باشند انصافا این کار اگر انجام نشده بود بزرگترین بحران سه دهه گذشته تابستان امسال در مناطق فوق اتفاق می افتاد.
تعامل با تعاونی باغداران و احداث ۵۰۰ متر شبکه ۱۶۰ از بیمارستان امام خمینی ره تا میدان انجیر اقدام بعدی بود که چاه میدان انجیر تعاونی باغداران را وارد شبکه کرد و کمک بزرگی به ما کرد.که جای تشکر دارد.
اقدام بعدی اجرای حدود ۱۰۰ متر خط انتقال و رایزنی با مدیر دانشگاه آزاد و استفاده روزانه ۱۲ ساعت از این چاه…. که کمک زیادی به تامین آب بیمارستان به عنوان مکانی استراتژیک و همچنین زندان استهبان دادگستری و فرمانداری و شهرک فرهنگیان و دانشگاه آزاد و مسکن مهر و کلا شرق استهبان کرد.این هم کار بزرگی بود.تعامل با شرکت تعاونی باغداران و استفاده روزانه شش ساعت از چاه لای نور متعلق به جهاد کشاورزی می باشد که هر روز از حدود سه عصر تا هشت یا نه شب به ما کمک می کنند و آب چاه را در این ساعات در اختیار ما قرار می دهند و بسیار هم موثر هست.
این سه حلقه چاه به لطف و حمایت و پیش بینی و پیشگیری از بروز بحران توسط فرماندار محترم و مساعدت مدیر محترم جهاد کشاورزی و اداره محترم سازمان آب و مدیریت محترم دانشگاه آزاد و آقای حاج حمیدی رئیس تعاونی آبداران انجام شد که ضمن تشکر در جای خودش باید رسما و کتبا قدردانی کنیم.
مدیریت چاه ها، سرکشی منظم شبانه روزی و تدابیر مدیریتی متفاوت و رصد روزانه مشترکین در محلات مختلف و کنترل فشار سنج های نصب شده لاگردار و آنلاین در سطح شهر در ساعتهای مختلف شبانه روز همچنین تزریق مستقیم دو حلقه چاه در زمانهای مناسب به شبکه از اقدامات دیگر بود که باعث شد تابستان را با کمترین بحران پشت سر بگذاریم.
توجه داشته باشیم که ما حدود ۱۶۵۰۰ مشترک در شهر داریم و نهایتا روزانه ۱۰۰ مشترک دچار افت فشار و کمتر از ۲۰ مشترک برای ساعاتی دچار قطع کامل آب میشوند و لازم هست این مشکلات با خدماتی که بالا ذکر شد با زبان نرم برای مشترکین و بعضا معترضین توضیح داده شود و یک نکته را مد نظر قرار دهیم تحت هر شرایطی حق با ارباب رجوع هست و ما باید خویشتن دار باشیم.
در خاتمه حمیدرضا قاسمی مجددا ضمن تشکر از زحمات اعضای شورای اداری و شورای تامین و شورای شهر و امام جمعه محترم، ائمه جماعات نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در طول تابستان، از همه مسئولان درخواست کرد از هر طریق که شده مشکلات را برای مردم بگوئیم و هم کارهای بزرگ و ارزشمندی که همه ما با کمک یکدیگر انجام دادیم بیان کنیم تا مردم هم مطلع باشند و از زحمات نظام و دولت در خصوص تامین آب خبردار بشوند و هم کمتر به مشکل بخورند.