اجتماعی » اخبار ویژه » استهبانی دیگر » سیاسی » فرهنگ و هنر » محیط زیست
کد خبر : 4903
سه شنبه - ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹

تلاش ستودنی امدادگران هلال احمر فارس در حادثه سیل رودبال استهبان

به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا مهدی خوبیار در گفت‌وگو با ایرنا در روایتی از سیل استهبان و آخرین وضعیت عملیات امدادرسانی این حادثه اظهار کرد: روز جمعه ۳۱ تیرماه بارندگی شدید در بالا دست و در ارتفاعات بین نی‌ریز و استهبان منجر به بالا آمدن سطح رودخانه و وقوع سیل در این منطقه شد. معاون […]

تلاش ستودنی امدادگران هلال احمر فارس در حادثه سیل رودبال استهبان

به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا مهدی خوبیار در گفت‌وگو با ایرنا در روایتی از سیل استهبان و آخرین وضعیت عملیات امدادرسانی این حادثه اظهار کرد: روز جمعه ۳۱ تیرماه بارندگی شدید در بالا دست و در ارتفاعات بین نی‌ریز و استهبان منجر به بالا آمدن سطح رودخانه و وقوع سیل در این منطقه شد.


معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر فارس ادامه داد: پیش از وقوع سیل، سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای وضعیت را نارنجی اعلام کرده بود اما مشخص نشده بود که این بارندگی شدید در کدام منطقه یا بخش به وقوع می‌پیوندد.
خوبیار اضافه کرد: در روز حادثه پیش از وقوع این اتفاق، افراد محلی و بومی منطقه که بر اساس تجربه از وضعیت بالادست رودخانه مطلع بودند به گردشگران هشدار داده بودم  که این بارندگی ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد اما متأسفانه برخی از گردشگران به این هشدارها اهمیتی ندادند و در نهایت در سیل گرفتار شدند.
وی بیان کرد: البته اطلاع رسانی که توسط افراد محلی صورت گرفت کمک شایانی به پایین آمدن آمار کشته‌شدگان کرد اگر این اطلاع رسانی توسط افراد بومی و محلی انجام نمی‌شد شاید با افزایش آمار جانباختگان و آسیب‌دیدگان رو به رو بودیم و این آمار به بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر می‌رسید.

 

مشارکت‌ تیم‌های تخصصی جستجو و نجات از ۶ شهرستان فارس در سیل استهبان
خوبیار به بیان اقدامات هلال احمر پس از وقوع سیل اشاره کرد و گفت: جمعیت هلال احمر فارس بنا بر وظیفه ذاتی خود در نخستین ساعات حادثه فراخوانی برای اعزام تیم‌های تخصصی منتشر کرد و بر همین اساس تیم‌های تخصصی جستجو و نجات از ۶ شهرستان شیراز، استهبان، فسا، نی‌ریز، داراب و جهرم به این منطقه اعزام شدند. همچنین دو تیم سگ‌های زنده‌یاب و یک تیم امداد هوایی نیز از همان ساعات اولیه در منطقه حاضر شدند.
وی با اشاره به اینکه ۲۴ دستگاه خودروی عملیاتی و ۳۰ تیم امدادی از هلال احمر در قالب ۱۵۰ نفر امدادگر در منطقه حضور داشتند، تعداد افراد حادثه دیده را ۸۹ نفر اعلام کرد گفت: ۷۴ نفر از محاصره آب نجات یافتند.
خوبیار در رابطه با اقلام توزیعی گفت: چادر، موکت، کلمن آب، کنسروجات، پتو، گالن آب ۱۰ لیتری و بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته و یک‌ماهه از جمله اقلامی بودند که میان آسیب‌دیدگان و خانواده متوفیان توزیع شد.
معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر فارس توصیه کرد: مردم بایستی در هنگام بارندگی  هشدارهای هواشناسی‌ و یا افراد بومی را جدی بگیرند و وقتی برای گردش به اطراف شهر مراجعه می‌کنند مسیر و بستر رودخانه را به عنوان محل اسکان و نشستن انتخاب نکنند.

 

در پی بارش شدید باران فصلی عصر روز جمعه در ارتفاعات بین نی‌ریز و استهبان و طغیان رودخانه و جاری شدن سیل در این منطقه، پیکر ۲۳ نفر  از جان باختگان این سیل کشف شده است .