دومین همایش آستان جانان در تاریخ پنج شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ در تالار شمس اصطهباناتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا به نقل از پایگاه خبری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس،  حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن گرامیداشت مقام ادبی شاعر پرآوازه این دیار علی حکمت، اشعار ایشان را بخشی از حافظه فولکلور و موسیقیایی نسل گذشته این شهر دانست و اشاره کرد که نسل جدید مدیون خدمات فرهنگی امثال استاد حکمت است.

قانعی در بخش دیگری از صحبت های خود پنج دهه فعالیت مطبوعاتی محمد عسلی را ارج نهاد و پایمردی ایشان را در عرصه نشریات و مطبوعات استان با توجه به شرایط سخت کاغذ و تیراژ مطبوعات ستودنی دانست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با اشاره به شناخت خود از شخصیت محمد جواد اسلامی در مقام فرماندار و فرماندهی سپاه، جایگاه ایشان را در عرصه پژوهشگری و نویسندگی نیز بسیار ممتاز  برشمرد و  به مطالعه کتاب (شهید رابع عالم مشروطه خواه) از این نویسنده اشاره کرد و اذعان داشت که ان‌شاالله به زودی تفاهم نامه ساخت مستند سینمایی این عالم مبارز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حمید رضا قانعی در بخش دیگری از مراسم  آیین قدردانی و پاسداشت را از خصیصه های ذاتی مردم دیار قرآنی استهبان برشمرد و آرزو کرد که این فرهنگ بیش از گذشته مورد توجه مسوولین و نسل جوان قرار گیرد.

آستان جانان مجموعه همایش هایی است که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و به سبب گرامیداشت شخصیت ها و مفاخر فرهنگی و ادبی استان فارس برگزار می گردد.

این همایش به استاد علی حکمت شاعر و پژوهشگر فرهنگ عامه، محمد عسلی روزنامه نگار پیشکسوت، محمد جواد اسلامی نویسنده و پژوهشگر استهبان اختصاص داشت.

امید کیامرث رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به مسئولین و میهمانان دومین همایش آستان جانان گفت قدردانی از شخصیت های فرهنگی و هنری از نشانه‌های بالندگی و توسعه یافتگی هر جامعه است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود امروز خرسندیم که به همت مسئولین و اهالی فرهنگ و هنر شهرستان دومین دوره از همایش آستان جانان را برگزار می نماییم وی ادامه داد در این برنامه از سه چهره و شخصیت برجسته و پیشکسوت فرهنگی، ادبی و پژوهشی شهرستان، آقایان علی حکمت، محمد عسلى و محمد جواد اسلامی که به ترتیب در سرایش اشعار بومی و گردآوری واژگان محلی، نویسندگی و روزنامه نگاری و گردآوری ادبیات دینی و مذهبی قلم فرسایی کرده اند تجلیل می گردد.
کیامرث ادامه داد گرامیداشت شخصیت های فرهنگی و ادبی در قالب ستاد اجرایی و دبیرخانه اجرایی دومین همایش “آستان جانان” با هدف تقویت و پاسداشت ارزش های فرهنگی و هنری، ارتقاء هویت ملی، معرفی الگوها و ظرفیت های بومی و قدردانی از فرهیختگان فرهنگ و ادب شهرستان شکل گرفت و به مرحله اجرا درآمد.

در ادامه وی از تلاش همه دست اندرکاران برنامه تقدیر و تشکر کرد.

همچنین در این مراسم توسط گروه موسیقی آوای باران به سرپرستی مجید فرهمندی ترانه محلی به کوهای صابونات اجرا شد.

گزارش تصویری :