رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان استهبان از برگزارى “همایش آستان جانان دو” در تاریخ ۳۰ تیر ماه سال جاری خبر داد.
امید کیامرث گفت: با توجه به پیشینه تاریخی، فرهنگی و مذهبی و وجود چهره های برجسته شهرستانی در حوزه های گوناگون  و حمایت های خوب اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس “همایش آستان جانان دو” با هدف معرفی چهره های فرهنگی و مذهبی همراه با رونمایی از کتاب فرهنگ نامه استهبان برگزار خواهد شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی بیان داشت: در این دوره از همایش آستان جانان از سه تن از مفاخر و شخصیت های فرهنگی، ادبی، پژوهشی و خبری شهرستان، آقایان علی حکمت، محمد عسلى و محمد جواد اسلامی که به ترتیب در گردآوری واژگان بومی و محلی، نویسندگی و روزنامه نگاری و گردآوری ادبیات دینی و مذهبی قلم فرسایی کرده اند تجلیل خواهد شد.
وى با اشاره به فعالیت هاى شاعر استهبانى آقاى على حکمت در حوزه شعرهاى کلاسیک، محلى و همچنین گردآورى و تدوین واژه نامه محلى استهبان، اضافه کرد: اولین اثر این شاعر و پژوهشگر استهبانى به صورت مجموعه شعری با عنوان ” و اما بعد …”  منتشر و با استقبال بی نظیری از طرف عام و خاص روبه رو گردید.
کیامرث افزود: پس از انتشار این اثر تراوشات قلم صاحب نظران از داخل و خارج از کشور بر کتاب ” و اما بعد …” خود مجموعه ای با ٢٧٠ صفحه شد و دومین اثر مولف را با عنوان ” دیدگاه اهل نظر بر و اما بعد …” تشکیل داد.
وى افزود: مجموعه شعر “زمزمی دیگر” عنوان سومین اثر این مولف است که حاوی مجموعه اشعاری است که به مناسبت ها سروده شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامى استهبان خاطر نشان کرد: “فرهنگ نامه ی استهبان” عنوان مجموعه ای پنج جلدی  است که مولف پی ریزی بنای آن را از سال ١٣٣٧ آغاز نموده است و تاکنون نیز دو جلد آن به زیور طبع آراسته گردیده است.
کتاب “فرهنگ نامه ی یک جلدی استهبان” شامل کل واژه ها، ترکیب ها و تمثیل ها ی عامیانه ی استهبان است اما با سبق و سیاقی کوتاه تر و فشرده تر که صلاح بر آن دیده شد قبل از  تألیف جلد سوم آماده و چاپ گردد.
کیامرث در ادامه به فعالیت هاى روزنامه نگارى آقاى محمد عسلى در چند دهه اخیر در سطح ملى و استانى اشاره کرد و افزود: این روزنامه نگار پیشکسوت استهبانى داراى سوابقى چون سرپرستى روزنامه کیهان در استان فارس در سه دهه پیش و انتشار مستمر روزنامه عصر مردم در گستره ملى در ٢٨ سال گذشته بوده است.
کیامرث افزود: حضور برجسته آقاى عسلى در مجمع استهبانیهاى مقیم شیراز و خدمات ارزنده در حوزه عمرانى و فرهنگى شان و همچنین انتشار ویژه نامه عصر استهبان از جمله خدمات فرهنگى و اجتماعى این روزنامه نگار پیشکسوت است.
وى در ادامه به فعالیت هاى آقاى محمد جواد اسلامى در حوزه فرهنگى هم اشاره کرد و افزود: این نویسنده استهبانى داراى تألیفات متعددى در حوزه فرهنگى، مذهبى و دفاع مقدس مى باشد که کتاب هاى “شهید رابع، عالم مشروعه‌خواه” شرح حال زندگی، مبارزات، آثار و… حضرت آیت‌الله العظمی محمدباقر اصطهباناتی، مشهور به شهید رابع، فیلسوف، ریاضیدان، طبیب، ادیب، شاعر، رهبر مشروطه‌خواهان فارس و تنها مرجع تقلید شهید در دوران مشروطیت است، “آیه صبر و اخلاص” شرح حال، زندگی، آثار و خدمات شهید حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ احمد فقیهی، رهبر مبارزات مردمی علیه طاغوت و قاضی شرع شهرستانهای شرق فارس که به‌دست منافقین کوردل به شهادت رسید، از جمله آثار ایشان است.

کیامرث با اشاره به تألیف کتاب “شکوه فقاهت” شرح حال، زندگی، آثار و… مرجع بزرگ جهان تشیع، حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدابراهیم حسینی اصطهباناتی، مشهور به میرزا آقا توسط این نویسنده استهبانى، اضافه کرد: کتاب “استهبان در دفاع مقدس” شرح جامعى از حضور رزمندگان استهبانى در دوران دفاع مقدس است که بصورت دایره المعارف جامعى منحصر بفرد تألیف شده است.
کیامرث افزود: آقاى اسلامى در این عرصه داراى رتبه هاى برتر در جشنواره هاى استانى و ملى گردیده که کسب مقام دوم در “دومین همایش پاسداران اهل قلم” از آن جمله است.