به گزارش پایگاه خبری استهبان فردا آیین پایانی جشنواره ادبیات بومی استان فارس در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱با حضور دکتر خوش اقبال معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در تالار شمس اصطهباناتی استهبان برگزار شد.

آیین پایانی جشنواره ادبیات بومی استان فارس در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ با حضور امید کیامرث رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر خوش اقبال معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، رضا میرزاده معاون فرمانداری استهبان و جمعی از روسای ادارات و نهادهای شهرستان، اساتید، فرهنگ وران و هنرمندان در محل تالار شمس اصطهباناتی برگزار شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان ضمن خیر مقدم به حضار در مورد چگونگی برگزاری جشنواره ادبیات بومی مردم فارس بیان داشت این جشنواره با حمایت های خوب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و با همکاری انجمن داستان نویسان با هدف حفظ ادبیات بومی مردم فارس و گردآوری ادبیات شفاهی و تبدیل آن به ادبیات مکتوب به انجام رسید.
دبیر اجرایی جشنواره ادبیات بومی فارس ابراز داشت پس از ارسال طرح جشنواره به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دفاع از آن در پاییز سال گذشته با برگزاری جشنواره به صورت استانی موافقت گردید که بلافاصله با حضور استاد محمدرضا آل ابراهیم و اعضا فعال انجمن داستان نویسی سته بان دبیرخانه اجرایی جشنواره شکل گرفت و با رایزنی های صورت پذیرفته فراخوان تولید و به تمام نقاط استان ارسال شد.
امید کیامرث در ادامه افزود اگر چه آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ اسفندماه بود اما به جهت پژوهشی بودن موضوعات جشنواره و تحقیق و بررسی عمیق پژوهشگران در بخش آداب و رسوم مردم فارس در شادی ها و اندوه ها، در بخش ترانه های کار، ترانه های مادرانه و لالایی های مردم فارس و در بخش خوراک ها و انواع نان های محلی فارس و به منظور گردآوری بیشتر آثار، جشنواره ابتدا تا پایان اسفندماه و سپس تا انتهای فروردین ماه تمدید گردید و تعداد ۱۴۰ اثر از ۷۵ پژوهشگر فارس از شهرهای شیراز، مرودشت، آباده، اقلید، داراب، بوانات، مرودشت، سپیدان، کازرون، جهرم، نورآباد، رستم، اوز و استهبان به جشنواره راه یافت در ادامه تمامی آثار گردآوری، کدگذاری و صحافی شد و برای داوران جشنواره استاد ابوالقاسم فقیری و استاد مصطفی ندیم ارسال شد و پس از بررسی آثار به مدت دو هفته، منتخبین جشنواره با کد در نظر گرفته شده به دبیرخانه جشنواره معرفی شدند که در نهایت از منتخبین جشنواره قدردانی به عمل می آید.
رضا میرزاده معاون فرمانداری استهبان هم در این برنامه به ایراد سخن پرداخت و حال و هوای جشنواره به ویژه بومی بودن آن را مثبت اریابی کرد.
دکتر خوش اقبال نیز برگزاری این جشنواره را برای نگهداری و پاسداشت فرهنگ ها و سنن بومی محلی بسیار ضروری دانست و بر تداوم برگزاری هر ساله این جشنواره تاکید کرد و قول مساعد داد که حمایت های لازم در این خصوص از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرد.
اجرای واسونک خوانی توسط اسماعیل پسران هنرمند پیشکسوت شهرستان استهبان از دیگر برنامه های این مراسم بود.
معرفی انجمن داستان نویسان سته بان و جشنواره ادبیات بومی و محلی فارس از دیگر برنامه های جشنواره بود که در قالب کلیپ و فیلم کوتاه در تالار شمس اصطهباناتی پخش گردید.

استاد محمدرضا آل ابرهیم نیز در مورد کتاب های چاپ شده در حوزه ادبیات عامیانه و فرهنگ مردم استهبان سخن گفت و مستند ایشان در مقابل حضار به تصویر کشیده شد مستندی که دو سال پیش توسط هنرمند گرانقدر جناب کنگاوری تهیه گردیده بود.
برگزیدگان جشنواره ادبیات بومی مردم فارس
• لوح تقدیر و وجه نقد به مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای پژوهش در بخش آداب و رسوم مردم فارس به فاطمه تسلیم از شهرستان جهرم اهداء گردید.
• لوح تقدیر و وجه نقد به مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای پژوهش در بخش ترانه های مادرانه و لالایی های مردم فارس به حدیث رضایی از شیراز اهداء گردید.
• لوح تقدیر و وجه نقد به مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای پژوهش در بخش ترانه های کار مردم فارس به حمید رضا شیبانی از آباده اهداء گردید.
• لوح تقدیر و وجه نقد به مبلغ ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای پژوهش در بخش خوراک ها و نان های محلی فارس به راضیه افاضل از لار اهداء گردید.
مقام های جشنواره ادبیات بومی مردم فارس
• مقام دوم، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و وجه نقد به مبلغ ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای پژوهش در بخش آداب و رسوم مردم فارس به محمود بهره مند از داراب اهداء گردید.
• مقام دوم، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و وجه نقد به مبلغ ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای پژوهش در بخش ترانه های مادرانه و لالایی های مردم فارس به خانم فروغ هاشمی از شهرستان اوز اهداء گردید.
• مقام دوم، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و وجه نقد به مبلغ ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای پژوهش در بخش خوراک های محلی فارس به نسیم آل ابراهیم از استهبان اهداء گردید.
امید کیامرث در پایان از مسئولین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مسئول و اعضاء انجمن داستان نویسان سته بان، مسئول خانه هنرمندان استهبان و همکاران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که تلاش وافر کردند تا این جشنواره به سرانجام برسد تشکر و قدردانی کرد.

گزارش تصویری :