اجتماعی » اخبار ویژه » استهبانی دیگر » سیاسی » محیط زیست
کد خبر : 3842
پنجشنبه - ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
شهردار استهبان در گزارشی اعلام کرد :

آتش‌سوزی خانه سرهنگ در استهبان کاملا عمدی بوده است

مطابق بررسی ­های انجام شده کارشناسان آتش ­نشانی، این حادثه کاملا عمدی بوده و به احتمال زیاد با پاشیدن بنزین به درها، دیوارها و سقف اتاق ­ها انجام گرفته است. مقرر گردید رئیس محترم اداره میراث فرهنگی از طریق واحد حقوقی اداره کل در استان، موضوع را پیگیری نموده و اقدامات لازم (شکایت) را انجام دهند.

آتش‌سوزی خانه سرهنگ در استهبان کاملا عمدی بوده است

در پی تخریب خانه تاریخی داوودی معروف به «خانه سرهنگ» در استهبان، انجمن ها و دوستداران میراث فرهنگی با اطلاع رسانی موضوع و پیگیری آن از طریق مطلعین و مسئولین شهرستان، خواستار بررسی دقیق و شفافیت این اقدام ضدفرهنگی شدند. هم چنین مسئولان شهرستان، استان و حتی کشور پیگیر دلیل تخریب این خانه ارزشمند بودند. در همین راستا برای پاسخگویی به مطالبات به حق جامعه و افکار عمومی؛ پرس و جو و پیگیری­ هایی از شهرداری و میراث­ فرهنگی گردید. در اولین اقدام جلسه مشترکی بین این دو نهاد برگزار شد و ضمن بررسی چرایی تخریب این بنا، تصمیماتی نیز اتخاذ گردید.

گزارش این جلسه توسط مهندس تاج پیکر، شهردار استهبان ارائه گردید که می توانید آن را در ادامه بخوانید:

«با سلام و احترام

با توجه با حادثه آتش سوزی مورخ ۲/۱/۱۴۰۰ که منجر به تخریب خانه تاریخی سرهنگ گردید توضیحات زیر به اطلاع می­ رساند:

مطابق با گزارش مسول محترم آتش ­نشانی جناب مهندس خیرده و بعد از اعلام حادثه، آتش ­نشانان با دو خودرو بنز و وانت ظرف مدت سه دقیقه به محل حادثه رسیده و بلافاصله به کمک ماسک اکسیژن دو نفر از آنها وارد محل آتش­ سوزی که در طبقه دوم خانه بوده، می ­شوند و به کمک حدود ۷۰۰۰ هزار لیتر آب اقدام به سرد کردن آتش می ­نمایند. متاسفانه با توجه شعله ­ور شدن آتش در تیرهای چوبی سقف، آتش مهار نمی­ گردد و دو نفر از آتش ­نشانان با توجه به سقوط سقف یکی از اتاق ­ها و احتمال خطر جانی، اقدام به خروج از ساختمان می­ کنند تا ادامه کار اطفاء از محوطه بیرونی انجام گیرد. آن­ها مجدد از بیرون اقدام به آبفشانی می­ نمایند که متاسفانه با توجه به گسترش آتش و احتمال سرایت آن به سه مغازه ضلع شمالی و نیز حسینه و مسجدی که سقف آن­ها کلا شیروانی با شاسی چوبی بوده، با واحد موتوری تماس گرفته و مجبور به تخریب ساختمان می­ گردند. در نهایت با اعزام دو خودروی سنگین دیگر آتش ­نشانی و استفاده از حدود ۵۰ هزار لیتر آب، آتش مهار می ­گردد.

در جلسه مشترک مورخ پنجشنبه پنجم فروردین ­ماه بین واحدهای مختلف شهرداری و رئیس محترم اداره میراث فرهنگی و با موضوع تخریب خانه تاریخی سرهنگ، نتایج زیر حاصل گردید:

 ۱-مطابق بررسی ­های انجام شده کارشناسان آتش ­نشانی، این حادثه کاملا عمدی بوده و به احتمال زیاد با پاشیدن بنزین به درها، دیوارها و سقف اتاق ­ها انجام گرفته است. مقرر گردید رئیس محترم اداره میراث فرهنگی از طریق واحد حقوقی اداره کل در استان، موضوع را پیگیری نموده و اقدامات لازم (شکایت) را انجام دهند.

۲- طی نامه­ ای به واحد شهرسازیِ شهرداری، مقرر گردید از ارائه هر گونه خدمات شهری (نوسازی-پروانه-نقل و انتقال پاسخ به استعلام و…) به مالکین این پلاک تا تعیین تکلیف و اعلام نتیجه پیگیری حقوقی خودداری شود.

۳-واحد حقوقی شهرداری مکلف گردید گزارش لازم را به دادستان محترم ارائه نماید.

۴-مقرر گردید به کمک دفتر بازآفرینی بافت تاریخی شهرداری و اداره میراث فرهنگی شهرستان، سایر خانه­ ها و بناهای تاریخی ثبت نشده شناسایی گردیده و طی جلساتی با مالکان آن­ها اخطار لازم داده شود.

۴-مقرر گردید لیست این اماکن در اختیار مسول بحران شهرداری و آتش نشانی نیز قرار گیرد.

۵-مقرر گردید تا یک نسخه از نقشه بافت تاریخی به اداره آتش­ نشانی ارائه شود تا در صورت بروز هر گونه حادثه در این محدوده، با مسول دفتر بازآفرینی بافت تاریخی شهرداری تماس گرفته و هماهنگی ­های لازم انجام شود.

۶-مقرر گردید اداره میراث فرهنگی ضمن شناسایی اماکن تاریخی شهر و ارائه لیست آنها به شهرداری به کمک دفتر بازآفرینی بافت تاریخی، اقدام به تهیه شناسنامه فنی و ارزیابی وضعیت بحرانی ملک نماید تا در صورت لزوم اقدامات اولیه برای رفع خطر یا بحران احتمالی انجام پذیرد.

۷-مقرر گردید با توجه به کوچک بودن برخی معابر در محدوده بافت تاریخی و عدم امکان ارائه خدمات به وسیله ماشین آلات خدماتی آتش ­نشانی، شهرداری با هماهنگی اداره آبفا اقدام به نصب چند شیر هیدرانت در محلات قدیمی نماید.

۸-در نهایت مقرر شد جلسات مداومی با این موضوع و با همکاری ادارات مرتبط و گروه ­های مردمی و انجمن­ ها در جهت هماهنگی بیشتر در طول سال برگزار گردد.

در پایان ضمن اظهار تاسف از حادثه رخ داده و تشکر از تمام دوستداران میراث فرهنگی که پیگیر موضوع بوده و هستند، امیدواریم که در آینده دیگر شاهد این گونه رخدادهای ویرانگر نباشیم.

                                    حسن تاج پیکر، شهردار استهبان»

برگرفته از: didebanstahban.blog.ir