بیتاتین انجیر، نماد درخت مقدس استهبان در کشور و آن سوى مرزها

از فعالیت مستمر شرکت تعاونى بیتاتین استهبان (صادرات و بسته بندى محصولات خشکبار) درمنطقه ویژه اقتصادى شیراز بیش از ٨ سال مى گذرد.
کارخانه کارآفرینى مناسب با شناسنامه محصول انجیر استهبان که تا الان بیش از ٧٠ نفر به صورت مستقیم و بیش از یک هزار نفر بطور غیر مستقیم اشتغالزایى داشته است.
از دیگر خوبى ها و مزایاى مثبت این شرکت این بوده که عنوان استهبان یا منطقه اى حاصل خیز مانند “بناسک” که با سخت کوشى نیاکان مردم این دیار، درختان مقدس آن همچنان استوار ایستاده و شکرفشانى مى کنند برند پر رونق خشکبار فروشى هاى معتبر کشور و حتى بازارهاى جهانى شده اند.


بدون تردید آقاى مهندس عباس رضا زاده مدیر عامل این شرکت در کنار دیگر اعضاى هیأت مدیره آقایان سید رضا مرتضوى ( رئیس هیأت مدیره) و احمد حلیمى ( نایب رئیس) در ایجاد این مرکز همتى شایسته داشته اند که علاوه بر ایجاد اشتغال، موجب توسعه صادرات غیرنفتى براى کشور شده که دراین ایام براى نجات اقتصاد کشورمان ضرورتى غیرقابل انکار است.
از دیگر ظرفیتهای قابل توجه شرکت یاد شده دریافت ده پروانه ساخت از علوم پزشکی و گواهی استاندارد از اداره کل استاندارد و گواهی نامه های بین المللی ارگانیک و گلبال گپ که پیش نیاز ورود به فروشگاهای زنجیره ای و بازارهای اروپایی و ژاپن می باشد و همچنین اخد چندین گواهی ایزو که ان هم پیش نیاز دو گواهینامه ارگانیک و گلوبال گپ محسوب مى شود.
روز پنج شنبه ١٨ دى ماه به دعوت مدیر عامل و هیأت مدیره شرکت یاد شده باتفاق آقایان احمد کمالى سروستانى فرماندار، فرهاد طهماسبى نماینده مردم استهبان، نى ریز و بختگان در مجلس شوراى اسلامى، اعیان منش مدیریت جهاد کشاورزى استهبان، سرهنگ کریمى فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه استهبان، قدم زن مدیر اداره صمت شهرستان استهبان، دکتر فدایى مدیریت مرکز شبکه بهداشت شهرستان استهبان ، محمد سمیع پور مشاور استاندار فارس و آقایان غلامرضا حلیمى و ناصر مدبّر در نشستى پیرامون توسعه صنایع تبدیلى انجیر استهبان حضور داشتم.
در این نشست سه ساعته برخى مطالبات آقاى رضازاده مدیرعامل شرکت بیتاتین ارائه گردید که از آن جمله تأکید بر تولید محصولات انجیر و خشکبار با استانداردهاى بهداشتى بود.
در روزگارى که شیوع پدیده کرونا نظم جهانى را ناهمگون نموده توجه به بهداشت محصولات نظیر انجیر بسیار ضرورى است که البته در اینگونه شرکت ها با وجود کارگاههاى بهداشتى رعایت کاملى در این حوزه انجام مى شود.
بنابراین شناسنامه دار شدن دیگر مراکز تولید محصولات با دریافت استانداردهاى بهداشتى انتظارى غیر معقول نیست.
تسهیل در ارائه حمایت هاى بانکى از دیگر موارد سرنوشت ساز اینگونه مراکز تولیدى و صادراتى است که مورد تأکید مدیر عامل شرکت بیتاتین استهبان هم بود.
آقاى فرهاد طهماسبى نماینده مردم استهبان در مجلس شوراى اسلامى هم در این نشست به وابستگى اقتصاد شهرستان استهبان به محصول انجیر اشاره کرد و بر ایجاد بستر مناسب براى فعالیت اقتصادى بر مبناى انجیر تأکید داشت.
وى در عین حال بر همکارى و همیارى مسئولین شهرستان جهت رفع مشکلات کشاورزان و بازرگانان تأکید کرد.
طهماسبى همچنین راه اندازى این واحد تولیدى در مرکز استان با هدف ایجاد ارزش افزوده انجیر کارى در خور توجه توصیف کرد و بر پیگیرى مشکلات طرح شده که سد راه صادرات جهانى این محصولات است، قول مساعد داد.
آقاى احمد کمالى سروستانى فرماندار استهبان هم در این نشست به مصوبات و اقدامات انجام شده براى توسعه صادرات انجیر استهبان اشاره کرد و افزود: براى ارتقاء صادرات محصول انجیر استهبان شهرک صنعتى استهبان به عنوان شهرک صنعتى انجیر تعریف شده است.
وى با اشاره به اهمیت برند سازى انجیر استهبان توسط این شرکت از پیگیرى اختصاص تسهیلات بانکى با نرخ ١۴ درصدى براى صادرکنندگان خبر داد.
با تکیه بر مطالبات فعالان کارآفرین در این عرصه از جمله برند سازى و حفظ استانداردهاى بهداشتى محصولات انجیر و با توجه به اینکه محصول انجیر چهارمین محصول خشکبار در سطح کشور است که ارز مورد نیاز را مى تواند تأمین کند؛ هم اکنون علاوه بر همت مسئولان جهت پیگیرى نیاز به یک هم افزایى و مشارکت جدى فعالان اقتصادى در این حوزه است.
هر چند موارد مهمى از عدم برخى بسترها نظیر نبود سّم اختصاصى براى انجیر و رقابت هاى ناهماهنگ داخلى در این نشست مورد بررسى قرار گرفت امّا نکته مهم این است که با ایجاد زنجیره ارزش منتفع تولید کننده و صادر کننده محصول منحصربفرد انجیر استهبان مورد توجه قرار گیرد.
در جایگاه خود بعنوان یکى از مدعوین از حضور همه بزرگواران در این مرکز تولیدى که خود شناسنامه اى براى محصول نامدار استهبان در مرکز استان محسوب مى شود و پیامدهاى مثبتى در سایر حوزه هاى اشتغالزایى، توسعه بازاریابى در سطح بین الملل، ایجاد رقابت سالم کمال تشکر دارم.
اما نکته مهمى هم که خوشبختانه اتفاق نظر بین سایرین در این نشست مشاهده شد برپایى جشنواره ملّى انجیر مورد تأکید بود که بدون تردید برپایى این جشنواره با تبلیغى وسیع در ایام پساکرونا بسیار ضرورى است که برخى شهرستانهاى مدعى که محصولات انجیرشان حتى نیم ارگانیک هم تعریف نشده خیال برپایى جشنواره ملّى انجیر و محوریت برند انجیر را در سر نپرورانند!

گزارش : صفدر دوام